Od 1 września 2022 roku uczniów i nauczycieli czeka wiele zmian. Będą one dotyczyły zarówno organizacji zajęć w szkole jak i zasad zatrudniania nauczycieli
- Historia i Teraźniejszość zamiast WOS
- „Godziny czarnkowe”
- Awans zawodowy - zmiany
- Specjaliści w szkołach i przedszkolach od 1 września 2022 r.
- Nauka strzelania
Historia i Teraźniejszość zamiast WOS
Najgorętszą zmianą, jaka zajdzie w szkole od 1 września 2022 roku jest wprowadzenie nowego przedmiotu – Historia i Teraźniejszość. HiT będzie przedmiotem obowiązkowym da uczniów szkół ponadpodstawowych wszystkich typów i zastąpi dotychczasowy przedmiot Wiedza o Społeczeństwie. Będą uczyli się go uczniowie dopiero rozpoczynający naukę w tych szkołach
O podstawie programowej do nowego przedmiotu pisaliśmy tutaj >>>>
„Godziny czarnkowe”
Od 1 września w szkołach będą obowiązywały tzw. godziny czarnkowe, czyli jedna godzina w tygodniu, którą każdy nauczyciel zatrudniony w pełnym wymiarze godzin będzie musiał przeznaczyć na konsultacje. W przypadku nauczycieli zatrudnionych na niepełny etat będzie to jedna godzina na dwa tygodnie.
W czasie dostępności w szkole, odpowiednio do potrzeb, nauczyciel będzie prowadził konsultacje dla uczniów lub wychowanków lub ich rodziców.
Awans zawodowy - zmiany
Od 1 września zmieniają się stopnie awansu zawodowego nauczycieli. Nowelizacja Karty Nauczyciela zlikwidowała stopnie nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego. Po czterech latach pracy w szkole nauczyciel będzie mógł zdać egzamin na nauczyciela mianowanego. Nauczyciele kontraktowi będą traktowani jak nauczyciele początkujący.
Początkujący nauczyciel ma obowiązek przygotowania się do pracy w szkole i podnoszenia swoich kwalifikacji – wynika z rozporządzenia. Dyrektor szkoły musi zapewnić mu do tego warunki, łącznie z przydzieleniem mu mentora wybranego spośród nauczycieli z awansem zawodowym.
W ostatnim roku okresu przygotowawczego dyrektor szkoły powoła komisję, która oceni zajęcia prowadzone przez nauczyciela. Oceniane będą zwłaszcza umiejętności w zakresie elastycznego reagowania na zmieniającą się sytuację na zajęciach, kultura osobista oraz komunikacja werbalna i pozawerbalna między uczniem a nauczycielem, metodyka zajęć i indywidualizacja nauczania.
Nauczyciel, który chce uzyskać awans zawodowy na nauczyciela dyplomowanego musi spełnić wymóg przepracowania w szkole okresu 5 lat i 9 miesięcy oraz odbyć rozmowę kwalifikacyjną przed komisją, która oceni ocenę dorobek zawodowego nauczyciela i sprawdzi spełnienie przez nauczyciela wymagań dotyczących realizowania zadań lub podejmowanych działań na rzecz oświaty oraz ich efektów. Wymagania te są zapisane w rozporządzeniu.
Dokładnie te zmiany opisywaliśmy tutaj >>>>>
Specjaliści w szkołach i przedszkolach od 1 września 2022 r.
Karta Nauczyciela wprowadza obowiązek zatrudniania nauczycieli specjalistów w jednostkach publicznych i niepublicznych:
- przedszkolach innych niż specjalne, w tym w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych,
- szkołach podstawowych i ponadpodstawowych,
- zespołach powyższych jednostek,
- szkołach artystycznych realizujących treści z zakresu kształcenia ogólnego.
Szkoły i przedszkola będą musiały zatrudniać takich specjalistów jak:
- pedagogów,
- psychologów,
- logopedów,
- terapeutów pedagogicznych
- pedagogów specjalnych.
Obowiązkiem pedagoga specjalnego będzie wsparcie dla nauczycieli innych niż tzw. wspomagających, a także realizacja zajęć specjalistycznych bezpośrednio z uczniami oraz udzielanie porad i konsultacji rodzicom uczniów.
Więcej o tych zmianach pisaliśmy tutaj >>>>
Nauka strzelania
W związku z wojną w Ukrainie minister edukacji zdecydował się na wprowadzenie zmian w edukacji dla bezpieczeństwa (EDB). Do tej pory uczniowie mieli godzinę tego przedmiotu w podstawówce, najczęściej w klasie ósmej i godzinę w szkołach średnich. W ramach zajęć uczyli się głównie udzielania pierwszej pomocy i tego, jak zachowywać się przy ewakuacji albo gdy dojdzie do wypadku czy pożaru. OD nowego roku szkolnego 2022/2023 EDB zostanie uzupełnione o edukację obronną, czyli m.in. naukę strzelania.
W szkole podstawowej program EDB będzie podzielony na cztery moduły: bezpieczeństwo państwa, działania w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń, podstawy pierwszej pomocy i kształtowanie postaw obronnych. To ten ostatni moduł jest nowością w podstawie programowej. W ramach tego modułu uczniowie poznają podstawy orientowania się w terenie, używania map, dowiedzą się o cyberbezpieczeństwie i przejdą teoretyczne przygotowanie do szkolenia strzeleckiego.
W szkołach średnich program EDB będzie składał się z takich samych modułów, ale edukacja obronna obejmie także szkolenie strzeleckie, w ramach którego uczeń ma poznać zasady składania broni i nauczyć się strzelać z broni: kulowej, pneumatycznej, repliki broni strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych.
Zmiany wejdą w życie od początku roku szkolnego 2022/2023 z wyjątkiem szkolenia strzeleckiego. Będzie tu obowiązywał dwuletni okres przejściowy.
Więcej pisaliśmy o tym tutaj >>>>
Matura 2023
Matura w 2023 roku będzie pierwszym egzaminem, do którego przystąpią absolwenci ośmioletniej szkoły podstawowej. Egzamin będzie przebiegał na nowych zasadach.
Matura 2023 będzie składała się z części ustnej i pisemnej.
Część ustna będzie składała się z egzaminu z języka polskiego i obcego nowożytnego. Aby zdać obie części należy zdobyć 30 proc. Punktów.
W części pisemnej maturzyści przystąpią do czterech egzaminów:
- z języka polskiego na poziomie podstawowym (próg 30 proc.)
- z matematyki na poziomie podstawowym (próg 30 proc.)
- z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym (próg 30 proc.)
- z wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym (bez progu)
Dodatkowo, absolwent będzie mógł przystąpić do egzaminów dodatkowych:
1) Od 1 do 5 kolejnych przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym albo – w przypadku języków obcych – rozszerzonym albo dwujęzycznym.
2) Osoby posiadające dyplom zawodowy lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe mogą nie przystępować do egzaminu z 1 przedmiotu na PR.
3) Absolwenci szkół/oddziałów dwujęzycznych obowiązkowo przystępują do egzaminu z języka obcego na poziomie dwujęzycznym (jako przedmiotu dodatkowego).
Egzamin ustny od 2023 zyska zupełnie nową formułę. Będzie trwał 30 minut. Uczeń będzie miał 15 minut na przygotowanie do odpowiedzi i 15 minut na odpowiedź i rozmowę z zespołem przedmiotowym. Do zdobycia będzie miał 30 punktów
Zdający losuje zestaw składający się z dwóch zadań:
1) zadanie 1. (z puli zadań jawnych) zawiera zagadnienie sprawdzające znajomość treści i problematyki lektury obowiązkowej
2) zadanie 2. dotyczy zagadnienia związanego z literaturą lub innymi dziełami sztuki albo językiem; zdający omawia je na podstawie dołączonego do polecenia materiału w postaci tekstu literackiego lub nieliterackiego albo tekstu ikonicznego
Zadania jawne są publikowane na stronie CKE:
1) na egzamin w 2023 r. – już są dostępne, dostosowane do wymagań egzaminacyjnych (aneks z 25 lutego br.)
2) na egzamin w 2024 r. – będą ogłoszone do 1 września 2022 r
Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj >>>>
Posiłek dla każdego ucznia
Od 1 września 2022 r. szkoły podstawowe będą miały ustawowy obowiązek zapewnienia gorącego posiłku uczniom i stworzenia im możliwości jego spożycia w czasie pobytu w szkole. Korzystanie z tego posiłku będzie dobrowolne i odpłatne.
Do tej pory szkoła mogła, ale nie miała obowiązku zorganizować stołówki.
W zakresie zasad ustalania odpłatności i zasad jej wnoszenia przepisy prawa nie zmieniły się.
Oznacza to, że należy stosować następujące zasady:
- wysokość opłat za posiłki w szkole ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym
- do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki