Posłowie pracują nad kolejnymi zmianami w oświacie

W Sejmie trwają prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Kluczowa przewidziana w nim zmiana dotyczy egzaminów. Zgodnie z nim w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024, podobnie jak w poprzednich latach, egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny zostaną przeprowadzone na podstawie odrębnych wymagań egzaminacyjnych, stanowiących zawężony katalog w stosunku do tych określonych w podstawie programowej. De facto oznacza to m.in. rezygnację z dodatkowego przedmiotu podczas egzaminu ósmoklasisty (pozostaną język polski, obcy nowożytny, a także matematyka).
Inną ważną zmianą jest określenie minimalnej łącznej liczby etatów nauczycieli specjalistów (m.in. pedagogów, psychologów i logopedów), którzy mają być zatrudnieni w szkołach i przedszkolach. Od 1 września 2022 r. do 31 sierpnia 2024 r. (w okresie przejściowym) wartości te będą wynosić: od 0,25 etatu w placówkach, w których liczba dzieci wynosi do 30, do półtora etatu w placówkach, w których liczba dzieci wynosi powyżej 100 (plus 0,2 etatu na każdych następnych 100 uczniów).
Docelowo, czyli od 1 września 2024 r., zatrudnienie nauczycieli specjalistów powinno być na poziomie: 0,25 etatu w placówkach, w których liczba dzieci wynosi do 10; kolejno 0,4, 0,6, 0,8 etatu w placówkach liczących odpowiednio 11-20, 21-30, 31-40 dzieci, jeden etat dla placówek liczących 41-50 dzieci; półtora etatu w placówkach, w których liczba dzieci wynosi 51-100; do dwóch etatów, gdy liczba dzieci wynosi powyżej 100 (plus kolejne 0,2 etatu na każdych następnych 100 uczniów).
Na pomoc psychologiczno-pedagogiczną ma być przeznaczone 700 mln zł.
Ważne: do Sejmu ma trafić projekt poselski PiS i będzie wprowadzał rozwiązania z ustawy zwanej lex Czarnek (tzw. lex Czarnek 2), czyli wzmocnienie uprawnień kuratorów w zakresie odwoływania dyrektorów szkół i współpracy z tymi placówkami organów pozarządowych. ©℗
AR
Dziennik Gazeta Prawna - wydanie cyfrowe