Dotacja budżetowa dla prywatnych żłobków i klubów dziecięcych wynosi 300 zł miesięcznie na jednego podopiecznego. Mogą ją też otrzymać podmioty zatrudniające dziennych opiekunów

Czy są pieniądze dla niegminnych placówek

Czytelniczka prowadzi żłobek dla 20 dzieci. Dowiedziała się, że ogłoszony został konkurs „Maluch”, z którego można otrzymać dofinansowanie do miejsc opieki. Czy jego tegoroczna edycja jest skierowana również do innych niż samorządowe żłobków i klubów dziecięcych?
Ogłoszony właśnie przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej konkurs w ramach Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech „Maluch” jest adresowany nie tylko do gmin, lecz także do podmiotów prywatnych. Zalicza się do nich osoby fizyczne, prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą żłobki, kluby dziecięce lub zatrudniają dziennych opiekunów. W tym roku konkurs składa się z trzech modułów i ostatni z nich jest skierowany do podmiotów prywatnych.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457).

Czy właściciel otrzyma wsparcie na remont

Firma, która zarejestrowała w gminie żłobek oraz klub dziecięcy, chciałaby w tym roku zwiększyć w tej pierwszej placówce liczbę miejsc. W tym celu jedno z pomieszczeń musi zostać wyremontowane, aby spełniało wymogi wynikające z ustawy żłobkowej. Czy na ten cel może otrzymać dofinansowanie z „Malucha”?
Moduł trzeci konkursu przewiduje, że podmioty prywatne mogą ubiegać się o pieniądze tylko na zapewnienie funkcjonowania miejsc opieki. Dotacje na tworzenie nowych placówek, np. na budowę, adaptację lokalu lub zakup wyposażenia, są dostępne wyłącznie dla gmin. W przypadku prywatnych placówek zasady konkursu określają, że właściciel żłobka, klubu dziecięcego lub zatrudniający dziennego opiekuna może otrzymać nie więcej niż 300 zł miesięcznie na jedno dziecko objęte w nich opieką. To oznacza że, jeżeli w placówce są wolne, niewykorzystane miejsca, to na nie dotacja nie będzie przysługiwać. Ponadto aby otrzymać dofinansowanie, podmiot prowadzący musi spełnić dodatkowy warunek, a mianowicie obniżyć wysokość opłaty pobieranej od rodziców o przyznaną kwotę dotacji. Co więcej jej ostateczna wysokość może być inna od wspomnianej, bo będzie uzależniona od tego, ile placówek weźmie udział w konkursie.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457).

Czy wniosek składa się w ścisłym terminie

Stowarzyszenie zatrudniające trzech dziennych opiekunów chciałoby ubiegać się o dofinansowanie z programu „Maluch”, z którego pokryte będą koszty pobytu u nich dzieci. Czy czas na składanie wniosków jest ograniczony?
Oferty dotyczące modułu trzeciego „Malucha” należy składać do 2 kwietnia. Tak jak w ubiegłym roku powinny one być przekazane do odpowiedniego urzędu wojewódzkiego w formie papierowej oraz elektronicznej. W tym pierwszym przypadku wniosek można przesłać listem poleconym (liczy się data stempla pocztowego) lub złożyć osobiście w jego siedzibie. Natomiast forma elektroniczna wymaga przesłania go na adres e-mail wskazany przez urząd wojewódzki. W tym roku jest też możliwość przesłania oferty za pośrednictwem platformy ePUAP, z wykorzystaniem profilu zaufanego lub bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem. Taka oferta będzie traktowana jako złożona w formie papierowej i elektronicznej.
Formularz oferty dla podmiotów prywatnych określa załącznik nr 3 do ogłoszenia konkursowego. Został on umieszczony na stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, poświęconej miejscom opieki dla małych dzieci (www.zlobki.gov.pl). Można go też znaleźć na stronach poszczególnych urzędów wojewódzkich. Jeżeli podmiot prywatny prowadzi kilka miejsc opieki, np. żłobek i klub dziecięcy, to powinien na nie złożyć jedną ofertę.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457).

Czy wojewoda może wymagać dodatkowych danych

Czytelnik założył klub dziecięcy. Zamierza ubiegać się o dofinansowanie z programu „Maluch”. Czy urząd wojewódzki oprócz wypełnionego formularza oferty może żądać dodatkowych dokumentów?
Warunki konkursu wskazują, że wojewoda może na swoich stronach internetowych opublikować wzory dodatkowych dokumentów, które powinny być złożone razem z ofertą. W przypadku modułu trzeciego chodzi o kalkulację kosztów związanych z funkcjonowaniem miejsc opieki. Jako wydatki (koszty) bieżące na funkcjonowanie miejsc opieki, które mogą być sfinansowane z dotacji, traktowane są wszystkie wydatki (koszty) z tym związane, pod warunkiem że są ponoszone od 1 stycznia do 31 grudnia br. Prywatny podmiot może więc zostać zobowiązany do przedstawienia w takiej kalkulacji kwot dotyczących m.in. wynagrodzeń pracowników, ponoszonych za lokal opłat, bieżących remontów. To, jakie konkretnie dodatkowe druki są wymagane, powinien sprawdzić na stronie internetowej swojego urzędu wojewódzkiego. Również w przypadku wątpliwości co do kwalifikowalności danego kosztu decyzję w tej sprawie będzie podejmować wojewoda.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1457).

Czy złożoną ofertę można jeszcze poprawić

Firma, która prowadzi żłobek i klub dziecięcy, przygotowuje właśnie ofertę, którą chce złożyć w konkursie „Maluch”. Czy jeżeli w formularzu popełni błąd, będzie mogła jeszcze po terminie na składanie wniosków sprostować nieprawidłowości?
W przypadku stwierdzenia błędów w ofercie wojewoda poinformuje podmiot prywatny o błędzie lub jakimś braku w złożonych drukach i wezwie go do ich uzupełnienia lub poprawienia. Tryb dokonywania uzupełnień i wyjaśnień, a także zakres i charakter uchybień podlegających uzupełnieniu określa każdy wojewoda indywidualnie.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457).

Czy trzeba zapewnić miejsca opieki tylko na rok

Pani Katarzyna razem ze wspólniczką prowadzi prywatny żłobek. Przebywa w nim obecnie 15 dzieci, na które chciałaby uzyskać dotację z programu „Maluch”. Czy w przypadku otrzymania dofinansowania podmiot prywatny będzie musiał po jego wykorzystaniu zapewnić funkcjonowanie objętych wsparciem miejsc w 2015 r.?
Właściciel placówki, która otrzyma dotację, będzie zobowiązany do zapewnienia funkcjonowania dofinansowywanych miejsc opieki przez minimalny okres, który dla modułu trzeciego wynosi jeden rok. To oznacza, że będą one musiały działać nie krócej niż do 31 grudnia 2015 r. W związku z tym wojewodowie będą też mieli prawo wymagać zabezpieczenia w formie weksla własnego, który ma gwarantować wykorzystanie budżetowego wsparcia zgodnie z przeznaczeniem oraz zabezpieczać jego roszczenia w przypadku niewykonania lub niepełnego wykonania zadania, w tym w zakresie niezapewnienia minimalnego okresu funkcjonowania placówki. O tej lub innej formie zabezpieczenia powinni poinformować na swojej stronie internetowej.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457).

Czy znany jest termin rozstrzygnięcia

Czytelniczka, która ma zarejestrowany żłobek, chciałaby skorzystać z rządowego dofinansowania na pokrycie kosztu pobytu dzieci. Dowiedziała się, że swoją ofertę może złożyć najpóźniej 2 kwietnia. Czy termin, w którym ogłoszone zostaną zakwalifikowane do dotacji podmioty, jest ustalony?
Pierwszej oceny złożonych ofert dokonają wojewodowie, którzy zweryfikują je pod względem formalnym i merytorycznym. Wybrane w ten sposób wnioski przekażą do 5 maja do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. To resort dokona ostatecznego wyboru ofert, którym zostanie przyznana dotacja i wskaże jej konkretną wysokość.
Wyniki konkursu zostaną ogłoszone najpóźniej 15 maja i podane na tych samych stronach, na których opublikowane są informacje o „Maluchu”. Zostaną też przekazane do urzędów wojewódzkich.
Następnie podmiot, który znajdzie się na liście zakwalifikowanych do dotacji, będzie miał 14 dni na to, aby dostarczyć do urzędu wojewódzkiego oświadczenie o przyjęciu dotacji – jej wzór znajdzie na jego stronie internetowej. Może też być w tym momencie zobowiązany do przedstawienia dokumentów potwierdzających dane zawarte w złożonej ofercie.
Dotacja będzie przyznana na podstawie umowy podpisanej przez właściciela z wojewodą. Z jej drukiem też będzie mógł się zapoznać, bo powinien on być opublikowany na stronie urzędu do 5 maja. Ponadto wojewoda ustali sposób rozliczenia udzielonego dofinansowania.
Jeżeli właściciel miejsca opieki nie wykorzysta całej dotacji, to będzie musiał ją zwrócić w ciągu 15 dni od zakończenia realizacji zadania, czyli do 15 stycznia 2015 r.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457).

Czy liczy się data rejestracji placówki

Przedsiębiorca prowadzi od listopada 2012 r. żłobek. W ubiegłym roku chciał złożyć swoją ofertę w konkursie, ale okazało się, że taką możliwość miały tylko te podmioty, które zarejestrowały się w 2013 r. Czy w obecnej jego edycji taki warunek też obowiązuje?
Tegoroczne zasady konkursu nie zawierają warunku uzależniającego uzyskanie budżetowego wsparcia do tego, od kiedy działa placówka. Nie ma więc znaczenia, czy powstała w 2012 r., czy dopiero w tym roku. Musi natomiast spełniać standardy określone w ustawie żłobkowej. To oznacza, że w konkursie może wziąć udział właściciel każdego żłobka lub klub dziecięcego, który uzyskał wpis do gminnego rejestru, oraz pracodawca dziennego opiekuna, który został umieszczony w samorządowym wykazie takich osób.
Podstawa prawna
Art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457).