Inicjatywa Microsoft Elevate ma charakter globalny, jednak w Polsce zyskuje unikalny, lokalny wymiar, dzięki współpracy z administracją publiczną, organizacjami pozarządowymi i placówkami edukacyjnymi. Celem jest przygotowanie na przyszłość opartą na sztucznej inteligencji uczniów, nauczycieli i instytucje.

Podczas ogłoszenia inicjatywy Łukasz Foks, dyrektor zespołu Microsoft Elevate Skills w Polsce, obszernie relacjonował dotychczasowe działania i wizję na kolejne miesiące wskazując, że zostały zrealizowane ogłoszone w zeszłym roku zobowiązanie dotyczące rozwijania kompetencji AI.

– Traktujemy to jako początek dłuższej drogi. Nasza misja trwa i konsekwentnie ją kontynuujemy, bo przed nami kolejne wyzwania i dotarcie do grup docelowych o fundamentalnym znaczeniu dla przyszłości kraju. W tym roku naszym celem jest wsparcie setek tysięcy osób w drodze od podstawowej wiedzy o sztucznej inteligencji do zdobycia cenionych na rynku pracy poświadczeń – powiedział.

Podkreślił również mocno lokalny aspekt programu, który został uruchomiony w Polsce jako jeden z zaledwie dwudziestu na świecie.

– Działamy lokalnie i krok po kroku, tak aby każdy, niezależnie od wieku, zawodu czy miejsca zamieszkania, mógł świadomie korzystać z możliwości sztucznej inteligencji – dodał.

Kontynuacja inwestycji, ogłoszonej w listopadzie 2024 roku, ma na celu upowszechnianie specjalistycznych i praktycznych kompetencji, odpowiadających na realne potrzeby dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Programy te skierowane są do kluczowych grup, takich jak edukatorzy, uczniowie, organizacje pozarządowe oraz przedstawiciele sektora publicznego.

Łukasz Foks wskazał również na znaczenie infrastruktury i dostosowania narzędzi do języka polskiego. Jak powiedział AI nie wydarzy się bez super komputerów, które napędzają jej możliwości, ale także konkretnych narzędzi, które porozumiewają się z nami w naszym języku. Podkreślił jednocześnie, że AI jest dla wszystkich.
– Nie trzeba mieć czarnego pasa w programowaniu, żeby sztuczną inteligencją się zajmować – zaznaczył.

Porozumienie z ministerstwem edukacji

Porozumienie z Ministerstwem Edukacji Narodowej (MEN) ma wspierać edukatorów – nauczycieli i dyrektorów szkół – w rozwijaniu kompetencji związanych ze sztuczną inteligencją. W ramach tej współpracy powstał program szkoleniowy „Nauka z AI. Ucz, twórz i chroń – z AI w bezpiecznej szkole przyszłości”, obejmujący trzy kluczowe kursy: „Edukacja matematyczna w oparciu o wybrane narzędzia sztucznej inteligencji”, „Metodyczne wykorzystanie wybranych narzędzi sztucznej inteligencji” oraz „Cyberbezpieczne środowisko w szkole”. Treści te zostały przygotowane wspólnie z polskimi nauczycielami, a dostęp do nich zapewnia Zintegrowana Platforma Edukacyjna (ZPE), dostępna dla każdego edukatora w kraju.

Tomasz Kulasa, dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju MEN, powiedział komentując współpracę, że transformacja cyfrowa edukacji wymaga współpracy administracji, szkół, samorządów, organizacji pozarządowych i biznesu, bo tylko wspólnie można stworzyć ekosystem przygotowujący młodych ludzi do wyzwań współczesnego świata. Dodał, że w Polsce jest obecnie ponad siedemset tysięcy nauczycieli i tak liczna, zróżnicowana grupa wymaga precyzyjnie dobranego wsparcia.

Ministerstwo planuje również przeszkolić 100 tys. nauczycieli z kompetencji cyfrowych do 2026 roku, w tym w zakresie AI. Kluczowe jest więc elastyczne dostosowywanie programów nauczania i wyposażenie nauczycieli w narzędzia oraz szkolenia, które pozwalają rozwijać kompetencje cyfrowe na każdym etapie kształcenia.

Biegłość w AI

W ciągu ostatniego roku Microsoft wraz z partnerami zrealizował ponad 20 projektów edukacyjnych, które dostarczyły cennych informacji na temat nauki AI przez Polaków. Okazuje się, że Polacy chętnie zaczynają od podstaw: aż 70 proc. wszystkich ukończonych kursów dotyczyło tzw. biegłości w AI (AI literacy), czyli fundamentalnych kompetencji niezbędnych do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z technologii.
Łukasz Foks wskazał, że największą frekwencję odnotowano wśród osób spoza sektora technologicznego. To, jak podkreślił, pokazuje, że Polacy chcą zacząć od solidnych fundamentów i zrozumieć, czym jest AI, zanim zaczną ją wykorzystywać w bardziej wyspecjalizowany sposób.

Programy te dotarły do bardzo zróżnicowanych grup społecznych, dowodząc, że AI jest technologią dla każdego. Wśród uczestników znaleźli się m.in. strażacy, członkinie Kół Gospodyń Wiejskich, harcerze, a także pracownicy sektora medycznego, radcy prawni i założyciele startupów.

Szkolenia zaawansowane koncentrowały się na praktycznych scenariuszach, kodowaniu i projektach wymagających samodzielnego zastosowania narzędzi AI, z przeznaczeniem dla ekspertów z branży IT oraz osób poszukujących przewagi konkurencyjnej na rynku pracy.

Kluczową rolę w tej inicjatywie odgrywają lokalni partnerzy, tacy jak Fundacja Zwolnieni z Teorii, Digital University, Fundacja Absolvent, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (FRSI) czy TechSoup Polska, które to organizacje dostosowują programy do specyficznych potrzeb i kontekstu zawodowego różnych społeczności.

Debata o wyzwaniach edukacji

Konferencję, podczas której poinformowano o kontynuacji Microsoft Elevate, zwieńczyła debata z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej (Dorota Górka Kamińska), Fundacji Digital University (Iza Bartnicka), Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (Jacek Królikowski), Fundacji Zwolnieni z Teorii (Klaudia Wyszyńska) oraz Fundacji Absolvent (Dominik Ligan). Uczestnicy dyskusji skupili się na różnorodnych potrzebach grup docelowych w kontekście edukacji cyfrowej i AI, podkreślając, że dla ogromnej grupy 700 tys. nauczycieli i osób spoza branży IT kluczowe są podstawowe umiejętności i odpowiedzialne korzystanie z narzędzi. Pojawiła się również kwestia rosnącego lęku przed AI na rynku pracy, szczególnie wśród młodych profesjonalistów, co wymaga systemowej edukacji, która pokaże wartość i potencjał nowych technologii. Rozmawiano także o znaczeniu certyfikacji jako dowodu jakości i podnoszenia konkurencyjności na dynamicznie zmieniającym się rynku, gdzie wymogi kompetencyjne ewoluują co 12 miesięcy.