Członkowie rady nadzorczej spółki z o.o. z tytułu pełnienia swoich obowiązków otrzymują wynagrodzenie w stałej miesięcznej wysokości. Z uwagi na to spółka z o.o. od 1 stycznia 2015 r. zgłosiła członków rady nadzorczej również do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Oprócz wynagrodzenia na mocy regulaminu wynagradzania mają również prawo do abonamentu medycznego, za który ponoszą symboliczną odpłatność, a znaczącą część ceny abonamentu pokrywa spółka. Czy różnicę pomiędzy wartością rynkową abonamentu a symboliczną opłatą wnoszoną przez ubezpieczonego należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek ZUS?

Korzyść materialna, wynikająca z regulaminu wynagrodzenia, polegająca na możliwości nabycia przez członka rady nadzorczej prawa do abonamentu medycznego za symboliczną odpłatnością, jest wolna od składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i zdrowotne członka rady nadzorczej.

Od 1 stycznia 2015 r. członkowie rad nadzorczych, którzy z tytułu pełnionej funkcji są wynagradzani, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, nawet jeżeli posiadają inny tytuł do tych ubezpieczeń bądź mają ustalone prawo do emerytury lub renty.
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej stanowi przychód z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ulega wątpliwości, że korzyść materialna polegająca na możliwości nabycia przez członka rady nadzorczej prawa do abonamentu medycznego za symboliczną odpłatnością jest tego rodzaju przychodem. Nie jest to jednak równoznaczne z tym, że tego rodzaju korzyść materialna powinna być uwzględniona w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i zdrowotne członka rady nadzorczej.
Należy bowiem zauważyć, że przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i zdrowotne członka rady nadzorczej stosuje się odpowiednio przepisy par. 2-4 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Oznacza to, że przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia członka rady nadzorczej stosuje się odpowiednio m.in. par. 2 ust. 1 pkt 26) ww. rozporządzenia, zgodnie z którym wolne od składek są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Okoliczność ta prowadzi do wniosku, że omawiana korzyść materialna osiągana przez członka rady nadzorczej nie stanowi podstawy wymiaru składek.
Podstawa prawna
Art. 4 pkt 9, art. 6 ust. 1 pkt 22 i art. 18 ust. 4 pkt 10 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 121).
Art. 66 ust. 1 pkt 35 i art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027 ze zm.).
Par. 2 ust. 1 pkt 26 i par. 5 ust. 2 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. nr 161, poz. 1106 ze zm.).