statystyki

Pendolino: Za ile i jak prędko polskim szybkim pociągiem

autor: Konrad Majszyk31.01.2013, 07:05; Aktualizacja: 31.01.2013, 11:24
  • Wyślij
  • Drukuj
Za ile i jak prędko polskim szybkim pociągiem

Za ile i jak prędko polskim szybkim pociągiemźródło: DGP

Zaskakujące deklaracje, które wywracają do góry nogami koncepcję zakupu Pendolino, padły przy okazji oficjalnego startu budowy warszawskiej stacji serwisowej dla tego pociągu. Zamiast 250 km/h na części tras pociąg pojedzie tylko setką. I nie będzie biletów po 60 zł.



 Jak ujawnił prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, UE wyłoży na zakup 20 pociągów o ponad połowę mniej, niż chciał uzyskać przewoźnik. Projekt – z taborem, bazą i utrzymaniem przez 17 lat – jest wart 2,7 mld zł. Przewoźnik liczył na 50 proc. tej kwoty z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko. Reszta miała pochodzić z kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI).

Pociągi miały jeździć wyłącznie po trasie E65 między Warszawą a Gdańskiem oraz po Centralnej Magistrali Kolejowej ze stolicy do Krakowa i Katowic, które są specjalnie pod tym kątem modernizowane kosztem ponad 15 mld zł.

Opór Brukseli wzbudziła jednak umowa służby publicznej na dofinansowanie przewozów Pendolino na trasie E65, która stanowi jeden z najbardziej dochodowych odcinków torów w Polsce. UE uznała to za niedozwoloną pomoc publiczną.

W efekcie resort transportu ratował pieniądze na Pendolino, zmieniając opcję na zakup taboru w ramach pomocy regionalnej. To oznacza zmniejszenie dofinansowania z 50 do 23 proc. Dodatkowo Pendolino musi zacząć obsługiwać miasta, gdzie infrastruktura jest nieprzygotowana na przyjęcie superpociągów.

Osią systemu nadal będzie linia Gdańsk – WarszawaKraków. Pendolino dojadą też jednak do Wrocławia przez Częstochowę i Opole (linia jest dopiero przebudowywana do prędkości od 120 do 160 km/h) oraz z Katowic i Krakowa do Rzeszowa. Tutaj pociągi wloką się, bo PKP PLK prowadzi remont, który ma małe szanse na zakończenie przed 2015 r. Pendolino ma też wjechać na odcinki z Katowic do Gliwic i Bielska-Białej oraz z Gdańska do Słupska i Koszalina, czyli na trasy, które z powodzeniem obsługują pociągi regionalne. Decydenci nie potrafili wczoraj wytłumaczyć, po co w pociągu do Słupska jedyne w Polsce fotele klasy premium.

Skąd PKP Intercity weźmie wkład własny? Przewoźnik wciąż liczy na EBI, ale to na razie nic pewnego. Wiadomo jednak, że utrzymanie cen biletów na poziomie od 60 do 150 zł za bilet w drugiej klasie na trasie Warszawa – Gdańsk jest nierealne, bo Pendolino będzie musiał na siebie zarobić. – Na pewno mniej za bilet zapłaci pasażer, który kupi bilet wcześniej i poza godzinami szczytu – ucina Janusz Malinowski.

Jak powiedział DGP prezes Alstom Transport Henri Poupart-Lafarge, montaż pierwszego z 20 pociągów dla PKP Intercity w fabryce w Savigliano dobiega końca. Do Polski skład przyjedzie w sierpniu i wtedy zaczną testy homologacyjne m.in. na torach testowych w Żmigrodzie. PKP Intercity chce, żeby Pendolino zaczęło kursować w grudniu 2014 r. Jak dowiedział się DGP, możliwe są jednak wcześniejsze jazdy z pasażerami – to nowość – w ramach eksploatacji obserwowanej, która poprzedza regularne kursy.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 12

  • 1: Zbyszek z IP: 145.237.85.* (2013-01-31 08:15)

    Rozporządzenie Ministra Transportu z 10 września 1998 r. (Dz.U.1998.151.987) ustanawia wymagania dla magistrali kolejowej (gdzie dopuszcza się najwyższe prędkości) - 4,5 metra odstępu między osiami torów.

    Modernizacja linii miała polegać na przystosowaniu trasy Gdańsk-Warszawa do najwyższych prędkości.

    Linia E65 w większości odcinków w żaden sposób nie spełnia wymagań rozporządzenia. Układ torowiska pozostał bez zmian (poniżej 4,5 metra odległości między osiami torów). Owszem, wymienia się podłoże, rozjazdy, trakcję elektryczną, ale w żaden sposób nie przystosowuje się tej linii do dużych prędkości.

    Skończmy z tą hipokryzją i nie nazywajmy tych działań modernizacją. Co najwyżej jest to remont. Bardzo drogi remont.

    Kupowanie ferrari, by jeździć po wiejskich drogach jest mało rozważne.

  • 2: PARANOJE PKP z IP: 78.9.175.* (2013-01-31 09:07)

    TO JAK ZAWODY F1 NA ORLIKU...PARANOJA, KASA W BŁOTO JUŻ RAZ PRZYMIARKI DO TEGO BYŁY...A DLACZEGO CZESI KUPUJĄ POCIĄGI PRODUKOWANE U NAS >???

  • 3: A. z IP: 46.170.131.* (2013-01-31 09:33)

    A co z regionalnymi połączeniami?
    Po co mi szybkie połączenie z Opola do Warszawy, jak 50 km do Opola szynobusem trwa 1,5 godziny... bo ze względu na jakość torów nie można jechać prędzej...
    Z pendolino będzie tak samo... Teoretycznie może jechać prędzej, ale nie może...

  • 4: Ola z IP: 194.181.0.* (2013-01-31 11:21)

    Będą jeździły puste. Nikt nie zapłaci 200 zł za przejazd w jedną stronę a i pewnie z o wiele mniejszą prędkością i dłuzszym czasem niż się zakłada. Krótko mówiąc nasza biedna kolej wywala pieniądze w błoto na zakup Pendolino.

  • 5: Maniek z IP: 178.43.57.* (2013-01-31 12:53)

    Posłowie z Podkarpacia wynagradzani jeszcze z naszych podatków co
    zrobiliście w sprawie szybkiego połączenia Rzeszowa z Warszawą.Obywatele
    Bury,Kuchciński,Rynasiewicz,Szlachta,Kamiński i pozostali za chwilę wybory
    przyjdziecie po wsparcie to rozliczymy gruntownie i żadnych list na partie ,
    żadnych emerytur z naszych pieniędzy. Zatem do roboty.

  • 6: Iwona z IP: 82.145.64.* (2013-01-31 12:54)

    Super. A gdzie połączenie do Szczecina? Największa odległość od Warszawy.

  • 7: cd z IP: 87.205.100.* (2013-01-31 19:04)

    To Pendolino - to jakaś specyficzna łapówa, Buzek zaczynał Pendolino- wyjechał do Brukselii i to chyba już z 5-ciu takich było.

  • 8: cd z IP: 87.205.100.* (2013-01-31 19:06)

    Szczecin,Poznań,Wilno, Olsztyn - odcięte

  • 9: zzz z IP: 79.191.10.* (2013-01-31 22:38)

    Pendolino już pyka w Czechach od 2006 hehe.Dużo razy nim jechałem z Bohumina do Pragi.Tak kochani z 18 tys miasteczka)))
    Wolę południe niz Polskę,na szczęście w kraju o nazwie Polska nie mam interesów.

  • 10: Happy Pill z IP: 109.243.82.* (2013-02-01 16:12)

    Niezależnie od dalszych efektów i ustaleń – świetnie, że idziemy naprzód i być może kiedyś nie będą już na nas robić wielkiego wrażenia chociażby francuskie TGV, bo sami będziemy mieli się czym pochwalić. Zresztą już mamy! Co i rusz słyszy się o nowych, fantastycznych projektach, zresztą sama na co dzień widzę jak Warszawa zmienia się na korzyść, nowebudynki, rewitalizacje budynków, jak np. dawnej fabryki wódek Koneser znajdującej się na Pradze, budowa metra. Idziemy w naprawdę dobrym kierunku.

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie