statystyki

10 mld zł z e-myta. Dlaczego tak mało?

autor: Tomasz Żółciak05.07.2018, 07:48; Aktualizacja: 05.07.2018, 08:19
Niezmiennie największy udział mają przewoźnicy z Polski (61,6 proc.). Wśród najliczniej reprezentowanych obcokrajowców są Niemcy (5,8 proc.), Litwini (4,1 proc.) i Ukraińcy (3 proc.).

Niezmiennie największy udział mają przewoźnicy z Polski (61,6 proc.). Wśród najliczniej reprezentowanych obcokrajowców są Niemcy (5,8 proc.), Litwini (4,1 proc.) i Ukraińcy (3 proc.).źródło: ShutterStock

Pierwotnie zakładano, że dzięki systemowi viaTOLL uda się zebrać nawet 23 mld zł. Pobierane od przewoźników i kierowców pieniądze za przejazd płatnymi odcinkami stanowią przychody Krajowego Funduszu Drogowego (KFD).

Mogą zostać przeznaczone na modernizację i budowę nowych szos. Kapsch, dotychczasowy operator systemu viaTOLL, podsumował siedem lat jego istnienia w Polsce. Wkrótce kontrakt austriackiego giganta się zakończy. W listopadzie system e-myta przejmie inspekcja transportu drogowego.

Jak dotąd viaTOLL zapewnił KFD wpływ 10,05 mld zł (dziennie średnio 5,4 mln zł). Kwota może wydawać się imponująca, ale przed uruchomieniem systemu w 2011 r., potencjalne wpływy szacowano nawet na 23 mld zł.

Problem w tym, że e-myto zbyt wolno rozszerzano o nowe odcinki. Siedem lat temu obowiązywało na 1560 km dróg. Po siedmiokrotnym rozszerzeniu sieci, dziś obejmuje 3660 km tras krajowych i autostrad. Dużo? Pierwotne założenie było takie, że wraz z końcem kontraktu Kapscha (a więc do listopada 2018 r.) systemem objętych będzie ok. 7 tys. km dróg.

Operator zapewnia, że to nie jest wina jego zaniedbań. O tym, czy i kiedy dane odcinki dróg zostaną objęte viaTOLL-em, każdorazowo decyduje Rada Ministrów. A często takie decyzje po prostu nie zapadały – także ze względów politycznych (bo mogłoby to się nie spodobać kierowcom). Gdyby rząd zechciał system rozszerzyć, to Kapsch – zgodnie z kontraktem – miałby 16 tygodni na objęcie nowych dróg poborem opłat.


Pozostało jeszcze 66% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie