statystyki

Klamka zapadła. Rząd wybuduje Centralny Port Komunikacyjny. Tylko skąd weźmie 35 mld zł?

autor: Krzysztof Śmietana07.11.2017, 07:45; Aktualizacja: 07.11.2017, 08:25
Według przedstawionych niedawno prognoz, do 2035 r. liczba podróżnych w polskich portach wzrośnie niemal trzykrotnie – do 94 mln pasażerów

Według przedstawionych niedawno prognoz, do 2035 r. liczba podróżnych w polskich portach wzrośnie niemal trzykrotnie – do 94 mln pasażerówźródło: ShutterStock

Rada Ministrów przyjmie dziś koncepcję budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i zarzeka się, że przygotowania do inwestycji ruszą pełną parą. W ciągu 10 lat chce między Łodzią i Warszawą zbudować wielki przesiadkowy port lotniczy, który docelowo miałby obsługiwać nawet 100 mln pasażerów (port na Okęciu w 2016 r. obsłużył niecałe 13 mln podróżnych).

Reklama


Lotnisko ma powstać w Stanisławowie koło Grodziska Mazowieckiego (45 km od stolicy).

– To będzie największy projekt infrastrukturalny w powojennej Polsce – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. Według niego budowa portu to konieczność, bo ok. 2020 r. lotnisko Chopina zapcha się. Dodaje, że w tej części Europy (chodzi głównie o byłe „demoludy” bez Rosji) nie ma dużego portu przesiadkowego. A te kraje to ogromny potencjał – mieszka tu 180 mln ludzi. W drodze do Ameryki czy Azji mieliby się przesiadać właśnie w Stanisławowie, a nie we Frankfurcie czy Londynie. Według Wilda stworzenie duoportu – Okęcie plus rozbudowany Modlin – nie wchodzi w grę, bo LOT, który planuje rozwój siatki połączeń, nie mógłby działać okrakiem na dwóch lotniskach (to znacznie utrudniłoby przesiadki).

Rada Ministrów dziś ma przyjąć koncepcję budowy lotniska. Według Mikołaja Wilda po jej uchwaleniu przygotowania mają ruszyć pełną parą. Tyle że przedstawiony przez niego we wrześniu harmonogram już łapie opóźnienie. Plan zakładał, że do końca roku będzie gotowa specustawa, która ułatwi przygotowania – głównie przyspieszy wykup gruntów. Teraz Wild przewiduje, że odpowiednie regulacje zostaną przyjęte w I kw. 2018 r. Po przyjęciu ustawy ma się zacząć jeden z najtrudniejszych etapów – zdobycie decyzji środowiskowej. Każdy, kto obserwuje budowę nowych dróg, wie, że spory i protesty skutecznie opóźniają uzyskanie tego dokumentu. Przykładem jest wschodnia obwodnica Warszawy, gdzie decyzji środowiskowej nie udaje się zdobyć od ponad 10 lat. Budowa CPL to przedsięwzięcie o większej skali. Konflikty środowiskowe może powodować bliskość Puszczy Bolimowskiej czy Puszczy Kampinoskiej. Już słychać protesty części mieszkańców z rejonu Stanisławowa.


Pozostało jeszcze 64% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Reklama

Komentarze (7)

  • toja(2017-11-07 09:38) Zgłoś naruszenie 101

    Wg mnie to poroniony pomysł z taką lokalizacją . Z tego miejsca jest wszędzie daleko, a do tego nawet grunty nie wykupione i brak infrastruktury. Absolutnie powinno się rozbudować Modlin!!! Są duże tereny nie zagospodarowane, dojazd do stolicy bliski ( można go tylko poprawić), dojazd do Warszawy z całej Polski łatwy, a Modlin leży prawie na przedmieściach stolicy. A ciekawe, jak się będzie dojeżdżać np. z Suwałk, Poznania,Wałbrzycha, Zakopanego, Ustrzyk, czy Rzeszowa pod Grodzisk??? Dojazd do lotniska więcej zajmie, niż lot, a cała podróż wydłuży się kilkukrotnie. Bez sensu budowa w tym miejscu.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • Teo(2017-11-07 15:18) Zgłoś naruszenie 60

    Oni muszą zbudować coś wielkiego, żeby to nazwać im. Lecha Kaczyńskiego.

    Odpowiedz
  • Niech budują, jadnakowoż(2017-11-10 10:21) Zgłoś naruszenie 20

    Minister powinien wyjaśnić, jak zamierza zbudować gigantyczne lotnisko i podłączyć je do sieci autostrad i linii kolejowych w kraju, w którym od pięciu lat nie daje się wybudować 4 km linii kolejowej do lotniska w Modlinie.

    Odpowiedz
  • oto(2017-11-07 10:29) Zgłoś naruszenie 15

    Infrastrukturę się rozbuduje , będzie dostosowana

    Odpowiedz
  • slawcze(2017-11-15 08:27) Zgłoś naruszenie 10

    Centralny Port Lotniczy w Budowie, będzie lotniskiem zapasowym dla niemieckiego Centralnego Portu Berlińskiego w Budowie. W przypadku awarii na budowie w Niemczech będzie można przekierować budowlańców na polski port centralny i na odwrót...

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Reklama