Jest on bezpłatny i tym między innymi różni się od podpisu kwalifikowanego. - Dzięki tej usłudze obywatel może załatwić sprawy administracyjne drogą elektroniczną bez konieczności wychodzenia z domu, 24 godziny na dobę, z dowolnego miejsca - mówi Dariusz Morczyński sekretarz urzędu miasta w Grudziądzu.

Profil zaufany w tym mieście założyło już kilkaset osób, dlatego urzędnicy otworzyli specjalne stanowiska do potwierdzania tej usługi. W przyziemiu ratusza jest serwerownia i trzy punkty potwierdzania profili.

Posiadając nazwę użytkownika (login), hasło oraz konto poczty elektronicznej obywatele mogą załatwić wiele spraw urzędowych, na przykład założyć firmę przez internet czy elektronicznie sprawdzić i opłacić składki ZUS.

Zanim zacznie się korzystać z profilu zaufanego najpierw należy założyć konto użytkownika na portalu www.epuap.gov.pl. Następnym krokiem jest uwierzytelnienie profilu w jednym z urzędów. Tam udajemy się z dowodem osobistym. Potem możemy już bez przeszkód korzystać z tej elektronicznej platformy usług.