statystyki

Sklep może uzależnić wysyłkę towaru od zapłaty z góry

autor: Przemysław Rybicki21.02.2016, 11:00
Zakupy przez internet

Od 25 grudnia 2014 r. przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż online mogą uzależniać realizację wysyłki towaru do konsumenta od wcześniejszej zapłaty ceny, nie narażając się przy tym na naruszenie praw konsumentów.źródło: ShutterStock

Prowadzę sklep internetowy. Miałem sporo problemów z zamówieniami wysyłanymi w ramach przesyłek pocztowych za pobraniem. Często wracały do mnie jako zwroty, a ja ponosiłem z tego tytułu znaczne koszty. Zdecydowałem się zatem ograniczyć dostępne opcje jedynie do wysyłki po uiszczeniu zapłaty (przedpłata za zamówiony towar). Jeden z klientów zwrócił mi uwagę, że uzależniając wysyłkę towaru od zapłaty ceny, narażam się na zarzut naruszenia praw konsumenta. Czy moje postępowanie jest właściwe?

Reklama


Reklama


Tak. Postępowanie przedsiębiorcy jest jak najbardziej właściwe. Obecnie przepisy prawa nie zakazują już nakładania na konsumenta obowiązku zapłaty ceny przed otrzymaniem zamówionego towaru.

Zakaz

Taki zakaz obowiązywał do 24 grudnia 2014 r. Ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1225), która straciła moc prawną, w art. 11 ust. 1 wyraźnie zakazywała nakładania na konsumenta „obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem przez niego zamówionego towaru lub świadczenia”. W konsekwencji sklepy internetowe, które w regulaminach przewidywały, że jedynym sposobem zapłaty za towar lub świadczenie mogła być wyłącznie przedpłata, narażały się na nieważność takiego postanowienia. Dodatkowo prezes UOKiK mógł wobec takiego przedsiębiorcy wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, a następnie nałożyć na niego karę finansową w wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego przez niego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

W praktyce sklepy internetowe oferowały konsumentom kompromisowe rozwiązanie: sprzedawcy umożliwiali konsumentowi wybór między opcjami zapłaty ceny za towar z góry, tj. w ramach przedpłaty lub też dopiero w momencie odbioru towaru. Przy czym zwykle przedpłata była tańszym rozwiązaniem dla konsumenta. W konsekwencji konsument sam wybierał tę najdogodniejszą dla niego (a także sprzedawcy) opcję płatności, zaś przedsiębiorca unikał zarzutu naruszenia przepisów konsumenckich.


Pozostało jeszcze 53% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Poradnik konsumenta

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama