Podatnicy, którzy spieszą się ze złożeniem zeznania za 2011 rok, skazani są na razie na druki papierowe.
Resort finansów nie udostępniło jeszcze formularzy interaktywnych ani aplikacji desktopowej do przesyłania przez internet zeznań PIT za 2011 r.
Minister finansów określił w rozporządzeniu, jakie rodzaje formularzy podatkowych podatnicy prześlą drogą elektroniczną, a także, jaki rodzaj podpisu elektronicznego będzie stosowany, ale nie zmienił jeszcze interaktywnych formularzy podatkowych, które będą stosowane do rozliczeń za 2011 r. Na internetowej stronie resortu finansów dostępne są jedynie interaktywne formularze podatkowe dla rozliczeń za 2010, a nie 2011 r. Wyjaśnijmy jednak, że większość podatników rozlicza się w marcu i kwietniu. Wynika to z faktu, że pracodawca ma obowiązek przesłania informacji pracownikowi na formularzu PIT-11 do końca lutego. W efekcie dopiero po otrzymaniu PIT-11 lub innych informacji o uzyskanych w trakcie roku dochodach podatnicy będą składać swoje zeznania roczne.

Wysłanie deklaracji rocznej przez internet to oszczędność czasu i pieniędzy podatnika

Minister określił już, że będzie można przesyłać formularze: PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 bez użycia e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem. W ten sposób będzie można również przesłać formularze PIT-16 (wniosek o zastosowanie karty podatkowej), PIT-16A (deklaracja o wysokości składek kartowiczów), PIT-19A (deklaracja o wysokości składek ryczałtowców) oraz PIT-28 (zeznanie ryczałtowców).
Podatnicy muszą jednak pamiętać, że zamiast e-podpisu będą musieli podać pięć cech osobowych. Chodzi o: imię, nazwisko, datę urodzenia, identyfikator podatkowy (NIP lub PESEL) oraz kwotę przychodu z zeznania rocznego sprzed dwóch lat.
Nie zmieni się również procedura wysyłania e-PIT. Podatnicy, tak jak w latach ubiegłych, powinni móc pobrać formularz interaktywny ze strony internetowej Ministerstwa Finansów lub strony www.e-deklaracje.gov.pl, następnie wpisać dane, podpisać go wpisując pięć cech osobowych i wysłać do właściwego urzędu skarbowego. Jeśli wszystkie dane będą poprawne i system przyjmie zeznanie, podatnik będzie musiał pobrać jeszcze urzędowe potwierdzenie odbioru. Jest to dokument potwierdzający złożenie e-PIT oraz termin wypełnienia tego obowiązku.
Po wysłaniu e-zeznania i pobraniu potwierdzenia trzeba je zapisać na komputerze, płycie CD lub innym nośniku danych. Dokumenty te trzeba przechowywać przez pięć lat.