statystyki

Inspektor naliczy karę na podstawie ceny sprzedaży, nie zysku

autor: Leszek Jaworski02.02.2016, 10:12; Aktualizacja: 02.02.2016, 13:59
wizytówka, biznes

Istota wątpliwości czytelnika dotyczy sposobu ustalenia wartości korzyści majątkowej, która mogłaby zostać uzyskana przez wprowadzenie do obrotu nieodpowiadających jakości handlowej towarów, w tym wypadku napojów zakwestionowanych w toku kontroli.źródło: ShutterStock

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych po kontroli w mojej firmie nałożył karę pieniężną za niewłaściwe oznakowanie napojów. Jestem ich dystrybutorem. Wyliczając karę, urząd wziął pod uwagę wielkość obrotu, a nie zysk, jaki osiągnąłem. Przy ustaleniu wysokości opłaty nie uwzględnił np. kosztów transportu, magazynowania itd. Czy tak określona wysokość kary jest prawidłowa?

Reklama


Reklama


Ekspert radzi

Tak, Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (WIJHARS) prawidłowo określił wysokość kary.

Istota wątpliwości czytelnika dotyczy sposobu ustalenia wartości korzyści majątkowej, która mogłaby zostać uzyskana przez wprowadzenie do obrotu nieodpowiadających jakości handlowej towarów, w tym wypadku napojów zakwestionowanych w toku kontroli.

Należy zwrócić uwagę, że kara może sięgnąć pięciokrotności wartości korzyści majątkowej uzyskanej lub która mogłaby zostać uzyskana przez wprowadzenie do obrotu artykułów rolno-spożywczych nieodpowiadających jakości handlowej. Przy czym nie może być ona niższa niż 500 zł. Inspektorat przyjął więc stanowisko, że przez wartość korzyści majątkowej w rozumieniu art. 40a ust. 1 pkt 3 ustawy z 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (dalej: u.j.h.) należy rozumieć cenę sprzedaży, za którą zostały sprzedane źle oznakowane artykuły (lub za którą mogły zostać sprzedane). Natomiast z punktu widzenia czytelnika wartość korzyści majątkowej to wartość netto, tj. czysty zysk przedsiębiorcy (nadwyżka wpływów nad wydatkami), czyli wartość uzyskana lub która mogłaby zostać uzyskana przez sprzedaż artykułów spożywczych, pomniejszona o koszty nabycia towaru od producenta i inne niezbędne koszty dystrybutora związane z dokonaną lub planowaną sprzedażą, takie jak koszty magazynowania i transportu towarów.


Pozostało jeszcze 48% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Polecane

Reklama