Klienci posiadający w swoich domach liczniki zdalnego odczytu będą mogli zaoszczędzić na rachunkach za prąd - tak przynajmniej wskazują dotychczasowe doświadczenia z wdrażaniem smart meteringu przez spółkę Energa-Operator.

Energa-Operator 2 czerwca poinformowała o sukcesie polegającym na ograniczeniu strat w systemie przesyłowym. Badania przeprowadzone przez firmę wskazują, że dzięki rozwiązaniom inteligentnych sieci możliwe jest znaczne ograniczenia strat handlowych i technicznych. Na terenie Kalisza ograniczenia różnicy bilansowej, w związku z wdrożeniem inteligentnych liczników, wyniosło 10 procent. Czy to duża oszczędność? - 10 proc. wartości strat to sporo, bo tu się walczy o każdy punkt. Straty bilansowe za 2013 r. wynoszą łącznie 5,84 proc. Ponieważ jest to badanie, na jednym z fragmentów sieci, nie chcemy na razie spekulować o potencjalnych oszczędnościach w MWh czy złotówkach – informuje Alina Geniusz-Siuchnińska, rzecznik prasowy Energa-Operator.

Ale to nie wszystko. Okazuje się, że instalacja liczników zdalnego odczytu przez spółkę przynosi bardzo ostrożne, ale pozytywne komunikaty dla przyszłości smart meteringu w Polsce. Jak dowiedział się serwis gazetaprawna.pl na razie przeprowadzane w Kaliszu testy wskazują na to, że klienci zaczęli zużywać mniej energii. Co prawda nie jest znana jeszcze skala całorocznego zużycia i – co najważniejsze – trudno twardo wnioskować jakie są powody obniżenia rachunków klientów Energi.

Można tu postawić kilka hipotez. Przede wszystkim po zainstalowaniu nowych liczników odbiorcy otrzymują fakturę z rzeczywistym zużyciem prądu, zamiast dotychczasowych prognoz. Nowy licznik i nowe rozliczenia mogły zmusić klientów do bardziej racjonalnego wykorzystania energii elektrycznej. Po drugie pozbycie się faktur prognozowanych pokazało rzeczywiste zużycie w danym miesiącu. Przedtem prognoza mogła być delikatnie zawyżona, aby w późniejszych miesiącach standardowo zostać wyrównana. W przypadku nowych liczników nie ma potrzeby takiego rozliczania.

Powodem niższych rachunków mogła być też informacja z Energi-Operator o uruchomieniu, równolegle z instalacją inteligentnych liczników, specjalnego portalu i aplikacji, na których klienci mogą na bieżąco sprawdzać swoje zużycie energii. Dzięki temu klienci mogli na bieżąco obserwować zużycie prądu i - od pewnego momentu - decydować się na oszczędzanie energii.

Ostatnim, ale bardzo ważnym powodem obniżenia rachunków za energię, było wykorzystanie przez spółkę oferty testowych taryf energetycznych dla klientów. Na razie Energa-Operator nie komentuje jak skonstruowane były te taryfy. Na podstawie wcześniejszych informacji od operatora można tylko spekulować, że w zamian za ograniczenie zużycia w godzinach szczytowych, klienci mogli zyskać dodatkowe upusty do rachunku.

W 2014 roku ENERGA-Operator zainstaluje 450 tysięcy inteligentnych liczników zgodnych z wymaganiami Urzędu Regulacji Energetyki. Rozpoczęcie montażu urządzeń ma nastąpić w II kwartale.