statystyki

ZUS wysyła emerytów po pieniądze do sądów

autor: Bożena Wiktorowska02.01.2013, 07:02; Aktualizacja: 02.01.2013, 08:39
Rozprawa przed Trybunałem Konstytucyjnym, dotycząca uzyskania prawa do emerytury bez rozwiązania stosunku pracy.

Rozprawa przed Trybunałem Konstytucyjnym, dotycząca uzyskania prawa do emerytury bez rozwiązania stosunku pracy.źródło: PAP

Do 22 lutego 2013 r. dorabiający emeryci powinni złożyć wnioski do sądów o wznowienie postępowania w sprawie zawieszonych wypłaty. Dotyczy to osób, które zaskarżyły decyzję ZUS.

reklama


reklama


– Wydawało się, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego szybko zakończy sprawę i wszyscy emeryci dostaną pieniądze. Nic bardziej mylnego – twierdzi Marian Strudziński, emeryt z Radomia walczący z ZUS.

Sprawa dotyczy kilku tysięcy osób, które nabyły prawo do emerytury przed 1 stycznia 2011 r. Na podstawie wówczas obowiązujących przepisów osoby te miały prawo łączyć pobieranie świadczenia z pracą zawodową bez konieczności zwalniania się u dotychczasowego pracodawcy. Nakaz rozwiązania stosunku pracy wprowadził dopiero art. 28 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych (Dz.U. nr 257, poz. 1726), który jednak został uznany za niezgodny z ustawą zasadniczą (sygn. akt K2/12).

Wyrok w tej sprawie Trybunał Konstytucyjny wydał 13 listopada 2012 r. Opublikowano go w Dzienniku Ustaw z 22 listopada 2012 r., pozycja 1285. Od następnego dnia zaczęło się odliczanie terminów ważnych dla emerytów. ZUS wydał w tej sprawie komunikat, z którego wynikało, że osoby, które nie odwołały się do sądu, mogą złożyć wniosek o wznowienie postępowania do 24 grudnia 2012 r. Natomiast pozostali mają na złożenie wniosku do 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyroku przez TK, czyli do 22 lutego 2013 r. Tu jednak zaczęły się schody.

– ZUS zamiast w prosty sposób wyjaśnić, co trzeba zrobić, zaczął takim osobom wysyłać decyzje o odmowie wszczęcia postępowania – wyjaśnia Karolina Miara, adwokat z Warszawy.

Jeden z takich dokumentów otrzymała mieszkanka zachodniej Polski (dane do wiadomości redakcji). ZUS stwierdza w nim, że odmawia wszczęcia postępowania w sprawie wznowienia wypłaty emerytury. Co prawda wniosek został złożony w terminie, ale ZUS sprawą nie będzie się zajmować. Żądanie wznowienia postępowania administracyjnego powinno być bowiem skierowane w formie skargi do sądu, który wydał wyrok w sprawie zawieszenia świadczenia. Zainteresowana może także odwołać się o przesłanej decyzji do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.

O sprawdzenie zasadności tak wydanej decyzji zwróciliśmy się do ekspertów.

– Jest ona wadliwa, bowiem organ rentowy powołał się na przepisy kodeksu postępowania cywilnego niemające zastosowania w tym przypadku. Natomiast sama intencja tego dokumentu jest czytelna – tłumaczy Paweł Pelc, radca prawny, wiceprezes Agencji Ratingu Społecznego.

Ze względu na to, że w sprawie naszej czytelniczki już zapadło prawomocne orzeczenie, wniosek nie powinien być składany do ZUS.

– Aby nie tracić terminu, wskazane jest jego wniesienie do sądu wyższej instancji, który orzekał w sprawie. Jednak niezależnie od tego, ze względu na enigmatyczność uzasadnienia, co może naruszać m.in. zasadę zaufania uczestników do władzy publicznej, można skorzystać z trybu odwoławczego wskazanego w najnowszej decyzji ZUS – dodaje Paweł Pelc.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

reklama

  • ogon(2013-03-06 10:06) Odpowiedz 01

    dalej głosujcie na te 2 bandy PO I PIS

  • Krystyna(2013-01-12 09:50) Odpowiedz 00

    Popieram MK . Prosze rowniez Gazete Prawna o podanie tekstu takiego odwolania do sadu , chociaz uwazam za ordynarne swinstwo zmuszanie tysiecy ludzi znowu do odwolan tylko tym razem od decyzji sadu. Pisze to w imieniu wielu znajonych , ktorzy przebywaja za granicami kraju i nie maja dostepu do biezacych informacji.

  • emerytka(2013-01-04 15:59) Odpowiedz 00

    Zrezygnowałam z pracy wybierając emeryturę, bo rząd mnie do tego zmusił,Jak starać się o odszkodowanie?

  • XXYYZZ(2013-01-04 12:46) Odpowiedz 00

    @ Krystyna
    To jest zwykła sztuczka prawniczo-psychologiczna!
    Przeciętny obywatel unika sądów - z lęku, niewiary w sprawiedliwość, niechęci do procedur. I ze znajomości takiej postawy korzysta obecne prawo.
    Jak zawiesić/zabrać to z mocy generalnego prawa, a jak oddać, to indywidualne procesy!
    Znikomy % emerytów pójdzie do sądu "kopać się z koniem".

    To tak jak, czasami, my mamy udowodniać, że nie jesteśmy złodziejami!
    A z logiki wynika, że gdy z mocy prawa zabrano, a prawo to zostało anulowane, to z mocy prawa należy oddać... ale to zbyt proste, a nasze prawo w POlsce wymyka się logice!

  • lili(2013-01-04 07:49) Odpowiedz 00

    Najwyraźniej Trybunał Konstytucyjny w tym Kraju nic nie znaczy!!! ZUS uważa się, za instytucję ponad prawem!!! A premier nic na to! Tak ma byc w tym Kraju?1

  • Krystyna(2013-01-04 09:38) Odpowiedz 00

    To jak to wreszcie jest z tymi zawieszonymi emerytami? Wyrok TK przywrocil nalezne nam swiadczenia a ZUS kieruje nas do sadu? Ja tego nie rozumiem. Moze Gazeta Prawna wyjasni jeszcze raz o co chodzi i dlaczego.

  • duch emeryta(2013-01-14 21:40) Odpowiedz 00

    I ja reraz sie nie dziwie ze byl taki co chcilal wyslac do diabla sejm.Cierpliwosc obywatelli tego rezimowego panstwa przekracza granice,
    Wstyd mi ze na panstwowych posadach pracuje ludzie po ciezkich operacjach wyciecia polowy mozgu

  • JOLA(2013-01-17 16:50) Odpowiedz 00

    Czy są takie osoby, które nabyły prawo do emerytury na podstawie ustawy z dnia 08.01.2009r i z dniem 30.09.2011r. zrezygnowały z pracy na rzecz emerytury jeszcze wcześniejszej? I czy musiały zwracać "nienależnie pobrane świadczenie" z uwagi na przekroczenie niższej kwoty granicznej za rok 2011 ?

  • ASER(2013-02-06 09:16) Odpowiedz 00

    rząd TUSKA i PSL nie wykonuje wyroku TK z 13.12.2012r. o zawieszeniu emerytur !!! Wyrok poddaje pod dyskusję pseudoprawnikom, instytucjom rządowym itp...TO PO CO JEST WYDANY TEN WYROK I DLA KOGO ???

  • zosia(2013-07-11 09:56) Odpowiedz 00

    Ja byłam w sądzie, moje koleżanki w identycznej sprawie i wtym samym Sądzie wygrały, ja przegrałam-Sąd opddalił wniosek.

  • TE(2013-01-25 19:15) Odpowiedz 00

    ZUS i rządzący zawiesili bez sądu to powinni oddać bez sądu.Niesołowski i inni pobierają emerytury bez zawieszania z ZUS-u.No ale prawo i demokracja w tym jraju jest tylko dla rządżących.Skandal.ZABRALIŚCIE TO ODDAJCIE.

  • pracująca emerytka(2013-01-19 19:41) Odpowiedz 00

    Kochani emeryci ! Niestetry obligują wszystkich procedury. Jesli ktoś od decyzji ZUS owołałsie do Sadu i otrzymałniekorzystny dla siebie wyrok to nie ma innego wyjścia jak tylko złożyć skarge o wznowienie postepowania sądowego. Ja już zmieniony wyrok mam i pomimo, że ZUS w odpowiedzi na skargę nie akceptował wypłatę zaległej emerytury Sąd orzekł wypłatę świadczenia od momentu jego zawieszenia czyli od 1.10.2011 r. Problem polega teraz na tym że teraz ZUS może złożyć apelację od wyroku i tak sie sprawa bedzie dla mnie i nnych emerytów, którzy maja sprawy w sadzie wlekła i nie zobaczymy szybko ani bieżacych świadczeń ani zaległych. Tu idzie o zwłokę i zabrania dużej części kwoty świadczenia w podatku rocznym bo wielu pracujacych emerytów przekroczy progi podatkowe wchwili gdy im sie skumulują dochody. To jest jeden wielki skandal jak rzadzacy traktują swoje zobowiazania wobec nie tylko emerytów.
    Jakaś instytucja społeczna niezależ

  • pracujaca emerytka(2013-01-19 19:46) Odpowiedz 00

    Tą sprawą powinna zająć siię jakaś licząca się organizacja społeczno-polityczna i Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu.

  • Ryszard/1945 Olsztyn(2013-01-03 18:43) Odpowiedz 00

    Real 1953, popieram i podpisuję się pod tym co napisałeś, wiesz do czasu lud siedzi cicho, tylko jak już lud wybuchnie do jak zwykle dostanie pierwszy po tyłku a ciemiężyciele pochowają się gdzieś po kątach i będą obserwować kiedy mogą wyjść z ukrycia i dalej doić nieswoją kasiorę.

  • azia(2013-01-08 14:30) Odpowiedz 00

    Posłowie i senatorowie pobierają swoje apanaże i emerytury, prawa ustanawiają tylko dla maluczkich. Gdzie tu równość wobec prawa?

  • Jaromir(2013-01-05 19:10) Odpowiedz 00

    Do: 16 senior z IP: 77.253.57.*
    Sądząc z Twojego nicka to też jesteś starucha, do tego zawistna starucha. Poza tym on nie pracuje na akord. Ma płacone za godziny i im dłużej będzie wpisywał Twoje nazwisko, tym więcej zarobi :-) Proste, co nie?
    Pozdrawiam!

  • senior(2013-01-02 12:41) Odpowiedz 00

    POD RZĄDAMI PO - PSL wyrok TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO nie jest wykonywany !!! a ilu emerytów nic o tym nie wie - MEDIA TEŻ MILCZĄ LUB KRĘCĄ, jak ten ZUS . nIE ZOSTAWIMY TEGO, sprawa nie wykonywania wyroku pójdzie dalej ...

  • senior(2013-01-05 17:13) Odpowiedz 00

    Jak młodzi mogą mieć prace jak byłam ostatnio w urzędzie to pracownik (emeryt) zapewne tak wpisywał moje nazwisko w komputer , że choć jestem starsza od niego to wnet z nerwów nie wytrzymałam bym mogła to przez tą ściankę bym przeskoczyła by napisać to szybko.Staruchy jeżdżą w MZK jako kierowcy i są wszędzie ...brak słów

  • MK(2013-01-05 16:40) Odpowiedz 00

    Jak to prawo się zmienia. Przyznawano wcześniejsze emerytury od 55 r. życia pod warunkiem że Ti "pracownik" o nie wystąpił , wypłacali gdy się zwolnił się z pracy choćby na 1 dzień. I to działanie było konstytucyjne badał TK. Przez 2 lata nie miałam emerytury aż uzyska lam 60 lat, do pracy tez mnie nie przyjęto, bo był to podstęp dyrekcji aby podpisać porozumienie stron, uzyskałam odprawę przy zwolnieniach indywidualnych bankowych bez emerytalnej, Nie chciano mnie przyjąć do innego zakładu żeby nie wypłacać odprawy emerytalnej. Odszkodowania Sad odmówił bo było porozumienie i trzeba czytać co się podpisuje.Należało zejść z jednego etatu z w zakładzie.
    Teraz jest orzecznictwo ze zwolnienie na 1 dzień, to odmowa emerytury przez ZUS bo to obejście prawa. Może ktoś z Państwa znajdzie wyjście z sytuacji.

    W wyżej omawianym przypadku jeśli odmowa była badana przez Sad należy wystąpić ze skargą o wznowienie postępowania i zmianę wyroku do ostatniej instancji sądowej która rozpatrywała sprawę. Najlepiej pójść do prawnika. Podać trzeba podstawę prawną z kpc lub wystąpić od razu z wnioskiem o przyznanie adwokata załaczając sądowy formularz o dochodach i oświadczenie, że poniesienie kosztów pomocy prawnej będzie z uszczerbkiem dla koniecznego utrzymania emeryta. Sąd odrzuci skargę bez podania podstawy prawnej.
    "Gazeta Prawna " mogłaby taki wniosek opracować dla wszystkich emerytów. W przeciwnym przypadku gdy emeryt niewiewłaściwie sprecyzuje skargę wielu emerytów może utracić termin do wznowienia i przepadną kwoty zawieszonych bezprawnie emerytur.

  • Maria(2013-01-05 10:14) Odpowiedz 00

    Jeżeli u nas nic przepisy nie znaczą to sprawę jak czytałam można się odwołać bez ponoszenia kosztów do Trybunału Konstytucjnego

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

reklama