Pracownicy kuratoriów przestaną oceniać szkoły i inne placówki oświatowe według ustalonej skali. Skupią się wyłącznie na formie opisowej. Szczegółowy sposób przeprowadzania wizytacji został określony w projekcie rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego. Dokument trafił właśnie do konsultacji społecznych.

Resort postanowił zrezygnować z określania poziomu spełniania wymagań przez placówkę oświatową w trakcie tzw. ewaluacji zewnętrznej. Pracownicy kuratoriów wizytujący szkoły nie będą więc im wystawiać not: niska, podstawowa, średnia, wysoka, bardzo wysoka, do których przyporządkowano symbole literowe E, D, C, B, A. W ocenie resortu ocena w skali nie służyła bowiem poprawie pracy szkół i ich rozwojowi.
Placówki oświatowe podlegają ewaluacji od 2009 r. Takie rozwiązanie od początku nie podobało się dyrektorom szkół. Jolanta Gajęcka, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Krakowie, zwraca uwagę, że kontrole są przeprowadzane schematycznie. Niezależnie od wielkości, rodzaju czy lokalizacji szkoły używa się takich samych narzędzi badawczych.
– Jedno z pytań, które zadaje się uczniom w szkole podstawowej, brzmi: „Czy nauczyciel wspomaga cię?”. A przecież dziecko na tym etapie edukacji może powiedzieć, że nauczyciel mu pomaga, odpowiada na pytania i towarzyszy. Ale słowo „wspomaga” jest dla niego abstrakcją – tłumaczy Jolanta Gajęcka.
Tymczasem Marek Pleśniar, dyrektor biura Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, podkreśla, że choć jego organizacja od początku domagała się zniesienia oceny szkół za pomocą skali, to z proponowanych zmian nie jest do końca zadowolony.
– Z jednej strony resort edukacji wychodzi nam naprzeciw i likwiduje wystawianie ocen, a z drugiej wprowadza przepisy, które umożliwią wizytatorowi przeprowadzającemu ewaluację wejście do sali lekcyjnej w trakcie trwania zajęć. Tego typu sytuacje będą stresujące zarówno dla dzieci, jak i nauczycieli – dodaje.
Rozporządzenie ma wejść w życie 1 września 2015 r.
Etap legislacyjny
Projekt w trakcie konsultacji społecznych