statystyki

Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2012: uczniowie wypadli nieźle

autor: Klara Klinger22.06.2012, 07:00; Aktualizacja: 22.06.2012, 08:36
  • Wyślij
  • Drukuj
Największy problem uczniowie mają z logicznym myśleniem

Największy problem uczniowie mają z logicznym myśleniemźródło: ShutterStock

Wczoraj Centralna Komisja Egzaminacyjna i Ministerstwo Edukacji opublikowały wyniki tegorocznego egzaminu gimnazjalnego. W niektórych jego częściach uczniowie osiągnęli lepsze rezultaty niż rok wcześniej. Ale to nie kwestia tego, że zmądrzeli, lecz nowej formy egzaminów.



Zamiast dwóch podstawowych części – humanistycznej i ścisłej – egzamin był podzielony na cztery części (język polski z historią i wiedzą o społeczeństwie, matematyka, przedmioty przyrodnicze). Oprócz tego pojawiły się egzaminy sprawdzające języki obce, jednak ich wyniki nie będą się liczyć przy naborze do liceum. – Nacisk postawiono na umiejętności takie jak kojarzenie faktów, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, krytyczne myślenie i wnioskowanie – tłumaczy Artur Gałęska, p.o. dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Nowa forma przełożyła się wyniki. Rok temu z testu z języka polskiego uczniowie zdobywali średnio 25,3 pkt na 50 możliwych (ok. 50 proc.), a w tegorocznej części humanistycznej uczniowie uzyskali średnią na poziomie 65 proc. – Widocznie lepiej sobie radzą z pytaniami, które nie sprawdzają wiedzy jako takiej. W tym roku było mało zadań otwartych, czyli takich, w których uczeń musiał sam sformułować odpowiedź lub napisać wypracowanie. To nigdy nie było mocną stroną uczniów – mówi jeden ze stołecznych nauczycieli.

Najwięcej problemów sprawiały im te zadania, które wymagały krytycznej analizy tekstu, wyszukania i wykorzystania zawartych w nim informacji oraz wyciągnięcia wniosków. Najlepiej radzili sobie z interpretacją tekstu. W części historycznej piętą achillesową okazały się umiejętność z zakresu chronologii i czytanie dat. Uczniowie mieli kłopoty z usytuowaniem w czasie wydarzeń sprzed naszej ery.

W części przyrodniczej wyniki są podobne do ubiegłorocznych. Gimnazjaliści uzyskali średnio 47 proc. z matematyki oraz 50 proc. z przyrody. Rok temu było to 47 proc. Fatalnie także poszło zadanie sprawdzające umiejętność przeprowadzania doświadczeń z chemii. To efekt tego, że w szkołach brakuje sprzętu w pracowniach i nie dzieli się klas na grupy, aby każdy mógł poeksperymentować.

Całkiem nieźle wypadł test z angielskiego na poziomie podstawowym – średnia wyniosła 63 proc. Gorzej z rozszerzonym – tu przeciętna była o 17 pkt proc. niższa.

Potwierdziły się spostrzeżenia z poprzednich lat: najgorzej uczniom idzie pisanie w językach obcych, m.in. tworzenie własnych wypowiedzi.

Minister edukacji Krystyna Szumilas przyznała, że wynik egzaminów ją pozytywnie zaskoczył. – Nie oznacza to, że jestem w stu procentach zadowolona. Umiejętności młodych ludzi powinny bardziej odpowiadać wymaganiom współczesnego świata – podsumowała.

Wyniki liczone w centylach

Na zaświadczeniu o wynikach egzaminu podane będą dwa wyniki. Pierwszy wyrażony w procentach oznacza odsetek punktów, jaki zdający zdobył za zadania z danego zakresu. Obok niego pojawi się wynik centylowy, który pozwoli porównać, jak uczeń wypadł na tle reszty zdających – pokazane będzie, ile procent uczniów uzyskało więcej i mniej punktów. Z wynikami uczeń może się starać o przyjęcie do wybranej szkoły ponadgimnazjalnej. O tym, czy się do niej dostanie, oprócz wyników zdecydują też świadectwo i osiągnięcia w konkursach.




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
czytaj więcej w e-DGPczytaj więcej w e-DGP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 16

  • 1: QWERT123 z IP: 145.237.95.* (2012-06-22 07:44)

    Kłamstwo statystyczne. POlega na tym że to co jest napisane to jest 1 cz. prawdy. A druga to to że tylko 30% 6-cio latków tylko jest w szkole.
    MÓWMY O DZIECIACH A NIE SZKOŁACH. NASTĘPNA RZECZ TO TO ŻE NA WSIACH SZKOŁY SĄ POŁĄCZONE Z PRZEDSZKOLAMI.

    ŻENUJĄCA NIEPRAWDZIWA INFORMACJA

  • 2: jasiog z IP: 81.161.200.* (2012-06-22 09:11)

    a ze dobrze napisali to wina nauczycieli i karty

  • 3: wychowana w starym systemie z IP: 83.17.34.* (2012-06-22 09:57)

    Zaciekawiło mnie a tym tekście stwierdzenie, że wyniki były lepsze ponieważ w części humanistycznej "mniej było zadań otwartych, czyli takich, w których uczeń sam musiła sformułować odpowiedż lub napisać wypracowanie. To nigdy nie było mocną stroną uczniów." A dlaczego prosze nauczycieli. Dzieci nie piszą w szkole wypracowań. W klasie IV i V u mojego dziecka nauczyciel ani razu nie zadał dzieciom jako pracę domową napisania wypracowania, nie pisali wypracowań w szkole. "Nie było mocną stroną uczniów", ponieważ nie wymagano od nich tego w toku nauki. Zapewne łatwiej sprawdza się testy niż prace pisane czesto niewyraźnym pismem, niepoprawne stylistycznie (należałoby bowiem wskazać uczniowi na czym polegają błędy przez niego popełniane), itp.

  • 4: xox z IP: 195.60.64.* (2012-06-22 10:03)

    i teraz wszystko będzie zganiane na dzieci, u mnie mają obniżać oceny

  • 5: belfer z IP: 89.228.250.* (2012-06-22 10:36)

    W tym roku, po raz pierwszy przy rekrutacji do szkoły ponadgimnazjalnej, brane będą pod uwagę wyniki z języka obcego, więc chyba w treści artykułu pojawił się błąd?

  • 6: fsddd z IP: 83.31.47.* (2012-06-22 14:29)

    NIEŹLE? No rzeczywiście, hahahahahaha
    XOX - obniżanie ocen przez wynik z egzaminu jest niezgodne z prawem

  • 7: agenemnon z IP: 213.186.87.* (2012-06-22 14:33)

    to wina karty nauczyciela należy ją natychmiast wyrzucić i wprowadzić nauczycieli wolontariuszy było by taniej i uczciwiej bez przywileji

  • 8: gim. z IP: 176.101.129.* (2012-06-22 15:10)

    Ja się tyle tych głupich wypracować napisałam, że mam już dość. Ale chyba się opłaciło, bo miałam max pkt. z wypracowania.

  • 9: lala z IP: 78.10.63.* (2012-06-22 17:30)

    u nas w szkole też obniżali.

  • 10: Kujonowaty z IP: 178.42.164.* (2012-06-22 18:09)

    ja tam mam średnio 89 punktów i jestm najgorszy w klasie -.-

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie