statystyki

Za pięć lat 10 proc. badań klinicznych będzie niekomercyjnych [WYWIAD]

08.08.2019, 09:15; Aktualizacja: 08.08.2019, 09:15
Badania niekomercyjne co do zasady nie mają przynieść konkretnego zysku pieniężnego, dlatego nie są realizowane przez firmy farmaceutyczne.

Badania niekomercyjne co do zasady nie mają przynieść konkretnego zysku pieniężnego, dlatego nie są realizowane przez firmy farmaceutyczne.źródło: ShutterStock

- Rozpoczęliśmy prace nad ustawą o badaniach klinicznych – na pewno wiele się zmieni w kwestii ubezpieczeń, uprościmy rejestrację, skrócimy jej czas. Zamierzamy też budować oddziały badań klinicznych w instytutach i szpitalach uniwersyteckich - mówi Radosław Sierpiński, PO prezesa Agencji Badań Medycznych.

Agencja Badań Medycznych powstała m.in. po to, by zajmować się niekomercyjnymi badaniami klinicznymi. Na czym polega różnica pomiędzy badaniami komercyjnymi a niekomercyjnymi?

Badania niekomercyjne co do zasady nie mają przynieść konkretnego zysku pieniężnego, dlatego nie są realizowane przez firmy farmaceutyczne. Wynalezienie nowego leku kosztuje mniej więcej dwa miliardy dolarów. Taka inwestycja musi się opłacać i zwrócić się w cenie leku. Jeśli jednak mamy np. chorobę spichrzeniową, na którą cierpi sześciu pacjentów na świecie, to żadna firma nie zainwestuje w wynalezienie dla nich leku, bo musiałby on kosztować miliard dolarów za tabletkę. Taką odpowiedzialność muszą podejmować jednostki publiczne. Temu właśnie służą niekomercyjne badania kliniczne. Są one inicjowane przez naukowców, którzy np. zaobserwowali, że jakiś lek może mieć inną drogę podania, że u jakiegoś pacjenta może zostać zastosowana inna cząsteczka itp. Do tej pory w Polsce nie było ani źródła finansowania, ani możliwości legislacyjnych, żeby takie badania robić. Dlatego badań niekomercyjnych prowadzi się w naszym kraju niewiele. Dziś proporcje pomiędzy badaniami komercyjnymi a niekomercyjnymi to 99 do 1.

Jak mogłyby się one zmienić dzięki działalności ABM?

Naszym celem jest, żeby w ciągu najbliższych pięciu lat badania niekomercyjne osiągnęły dwucyfrową wartość. W krajach Europy Zachodniej jest to 30 proc. ogółu rynku. Myślę, że osiągnięcie takiego wyniku to będzie proces wieloletni, ale liczę, że za pięć lat uda nam się zwiększyć ten odsetek przynajmniej do 10 proc.

W jaki konkretnie sposób Agencja wpłynie na ten rynek?

Rynek zmieni się głównie dlatego, że Agencja rokrocznie, począwszy od roku 2020, będzie dysponować kwotą początkowo 200, a docelowo 500 mln zł na finansowanie tego typu badań. Będziemy organizować konkursy w konkretnych dziedzinach i rozdysponowywać te środki pomiędzy naukowców. Na razie czekamy, żeby Agencja osiągnęła pełną moc operacyjną. Pierwsze konkursy zostaną ogłoszone pod koniec tego roku.


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane