statystyki

Aptekarze nie mogą korzystać z marketingu szeptanego

autor: Patryk Słowik21.02.2018, 07:17; Aktualizacja: 21.02.2018, 08:18
Od decyzji inspekcji farmaceutycznej można się odwołać do głównego inspektora, a ostatecznie zaskarżyć ją do sądu administracyjnego.

Od decyzji inspekcji farmaceutycznej można się odwołać do głównego inspektora, a ostatecznie zaskarżyć ją do sądu administracyjnego.źródło: ShutterStock

Zakaz reklamy aptek obejmuje działania nie tylko na zewnątrz placówki, lecz także wewnątrz

Wynika tak z niedawnej decyzji wielkopolskiego wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. Liczy się bowiem cel, a nie droga do jego osiągnięcia.

Zgodnie z art. 94a ustawy – Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2211 ze zm.) zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Przepisy zezwalają jedynie na informowanie o lokalizacji i godzinach pracy placówki.

W takim brzmieniu, równoznacznym z zakazem bezwzględnym, regulacje obowiązują od 1 stycznia 2012 r. Za złamanie prawa grożą wysokie sankcje. Zgodnie z art. 129b ustawy, za prowadzenie reklamy apteki, punktu aptecznego, placówki obrotu pozaaptecznego oraz reklamowanie ich działalności można nałożyć karę pieniężną w wysokości do 50 tys. zł. Nakłada ją wojewódzki inspektor farmaceutyczny, a przy ustalaniu jej wysokości powinien on uwzględnić okres, przez jaki prowadzona była niezgodna z prawem reklama, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów, a także to, czy kary nakładane były już wcześniej.

Aptekarze od lat jednak szukają sposobu na obejście restrykcyjnej regulacji. Niedawno promowali się za pośrednictwem mediów społecznościowych, głównie Facebooka. I tam jednak zaczęła zerkać inspekcja farmaceutyczna. Teraz więc reklama odbywa się najczęściej w samych placówkach. Na terenie apteki wiszą kartki z napisem „dziś promocja minus 30 proc.”, „lek X taniej” czy – jak było w sprawie, której dotyczy decyzja wielkopolskiego inspektora – jest informacja o istnieniu „godzin senioralnych”, czyli takich, w których najstarsi pacjenci płacą mniej za leki.

Okazuje się jednak, że i takie działanie jest zabronione.


Pozostało 51% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane