statystyki

Aptekarze nie mogą korzystać z marketingu szeptanego

autor: Patryk Słowik21.02.2018, 07:17; Aktualizacja: 21.02.2018, 08:18
Od decyzji inspekcji farmaceutycznej można się odwołać do głównego inspektora, a ostatecznie zaskarżyć ją do sądu administracyjnego.

Od decyzji inspekcji farmaceutycznej można się odwołać do głównego inspektora, a ostatecznie zaskarżyć ją do sądu administracyjnego.źródło: ShutterStock

Zakaz reklamy aptek obejmuje działania nie tylko na zewnątrz placówki, lecz także wewnątrz

Wynika tak z niedawnej decyzji wielkopolskiego wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. Liczy się bowiem cel, a nie droga do jego osiągnięcia.

Zgodnie z art. 94a ustawy – Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2211 ze zm.) zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Przepisy zezwalają jedynie na informowanie o lokalizacji i godzinach pracy placówki.

W takim brzmieniu, równoznacznym z zakazem bezwzględnym, regulacje obowiązują od 1 stycznia 2012 r. Za złamanie prawa grożą wysokie sankcje. Zgodnie z art. 129b ustawy, za prowadzenie reklamy apteki, punktu aptecznego, placówki obrotu pozaaptecznego oraz reklamowanie ich działalności można nałożyć karę pieniężną w wysokości do 50 tys. zł. Nakłada ją wojewódzki inspektor farmaceutyczny, a przy ustalaniu jej wysokości powinien on uwzględnić okres, przez jaki prowadzona była niezgodna z prawem reklama, stopień oraz okoliczności naruszenia przepisów, a także to, czy kary nakładane były już wcześniej.

Aptekarze od lat jednak szukają sposobu na obejście restrykcyjnej regulacji. Niedawno promowali się za pośrednictwem mediów społecznościowych, głównie Facebooka. I tam jednak zaczęła zerkać inspekcja farmaceutyczna. Teraz więc reklama odbywa się najczęściej w samych placówkach. Na terenie apteki wiszą kartki z napisem „dziś promocja minus 30 proc.”, „lek X taniej” czy – jak było w sprawie, której dotyczy decyzja wielkopolskiego inspektora – jest informacja o istnieniu „godzin senioralnych”, czyli takich, w których najstarsi pacjenci płacą mniej za leki.

Okazuje się jednak, że i takie działanie jest zabronione.


Pozostało jeszcze 51% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane