W zależności od indywidualnych preferencji pasażerów, linie lotnicze udostępniają kilka możliwości odprawienia się na samolot. Najbardziej tradycyjną metodą jest oczywiście odprawa biletowa-bagażowa na lotnisku przy tzw. stanowisku check-in.
Punkty check-in są przeważnie otwierane 2 godziny przed planowaną godziną wylotu samolotu w lotach międzynarodowych i na około godzinę przed wylotem, kiedy podróż odbywa się po kraju. Wyjątkiem są rejsy dalekodystansowe, np. na warszawskim lotnisku im. Chopina, pasażerowie linii Emirates mogą się odprawić na 3 godziny przed planowaną godziną samolotu.
Jeżeli chodzi o tradycyjną formę odprawy pasażerowie Polskich Linii Lotniczych LOT mogą się odprawiać już 23 godziny przed wylotem, na każde połączenie obsługiwane przez polskiego przewoźnika.
Odprawa pasażerów LOT-u przy punktach check-in zamykana jest w zależności od miejsca podróży:
- na godzinę przed odlotem samolotu w rejsie dalekodystansowym
- 45 minut w przypadku lotu do Tel Awiwu
- 30 minut przed wylotem w lotach europejskich i krajowych.
Karina Lisowska z Eurolotu przypomina, że w przypadku połączeń obsługiwanych przez Eurolot tradycyjna odprawa na lotnisku kończy się 30 minut przed odlotem krajowym oraz 40 minut przed jakimkolwiek lotem międzynarodowym Eurolotu.
Tradycyjna odprawa to tylko jedna z możliwości, jaką mają do wyboru pasażerowie udający się w podróż.
W przypadku podróży na pokładach Eurolotu, pasażerowie mają również możliwość odprawienia się w tzw. „kioskach” dostępnych na lotnisku. Taki rodzaj odprawy jest możliwy już 72 godziny przed wylotem samolotu i jest możliwa do 2 godziny przed wylotem. Karina Lisowska przypomina, że taki rodzaj odprawy jest obecnie możliwy, tylko w przypadku wylotów z Warszawy.
Inną możliwością jest jeszcze odprawa on-line przez Internet. Podobnie, jak w przypadku odprawy w kiosku na lotnisku, samodzielna odprawa przez Internet jest możliwa od 72 do 2 godzin przed odlotem samolotu. Obejmuje wszystkie rejsy Eurolotu oprócz tych, które rozpoczynają się Amsterdamie, Rzymie i Paryżu.
W przypadku Polskich Linii Lotniczych LOT, pasażerowie mają 4 sposoby na odprawienie się na swój lot: tradycyjną na lotnisku, samodzielną przez Internet, samodzielną w kioskach dostępnych na lotniskach oraz telefoniczną. Ten rodzaj odprawy jest możliwy 24 godziny przed odlotem, ale nie dłużej niż 2 godziny przed planowanym startem samolotu. Z takiej odprawy mogą korzystać wszyscy pasażerowie oprócz tych, którzy udają się w podróż do USA i Kanady.
Coraz większą popularnością cieszą się również samodzielne odprawy przez telefon komórkowy. W takiej sytuacji wystarczy pokazać obsłudze samolotu kod, który zastępuję kartę pokładową wydawaną podczas tradycyjnej odprawy na lotnisku.
Każdy pasażer, który odprawa się samodzielnie, po przybyciu na lotnisku, musi tylko oddać obsłudze swój bagaż. Bez kolejek, bez zbędnego oczekiwania. Ułatwienia w możliwościach odprawienia się na samolot dla pasażerów tradycyjnych linii lotniczych są bardzo duże.
Nieco inaczej wygląda ta możliwość w przypadku tanich linii lotniczych. Tani przewoźnicy umożliwiają tylko dwa sposoby odprawy: tradycyjną na lotnisku przy stanowiskach check-in, która jest dodatkowo płatna, oraz bezpłatną, samodzielną odprawę przez Internet, gdzie pasażer sam sobie musi wydrukować kartę pokładową.