Na tej podstawie w styczniu 2000 roku powstała agenda rządowa, której strukturę oparto na sprawdzonych wcześniej rozwiązaniach zapożyczonych wprost z wzorów narodowych organizacji Francji, Hiszpanii i Austrii. Unia Europejska wsparła inicjatywę również finansowo kwotą 700 tys. euro.
Działalność POT
Polska Organizacja Turystyczna angażuje się w wiele aktywności związanych z informowaniem turystów polskich i zagranicznych o Polsce jako doskonałym kierunku turystycznym. Jest także organizatorem licznych szkoleń, seminariów i konferencji dla touroperatorów, dziennikarzy i instytucji zaangażowanych w promocję polskiej turystyki. Obecnie funkcjonuje 15 Zagranicznych Ośrodków Polskiej Organizacji Turystycznej, które nie tylko aktywnie uczestniczą w najważniejszych działaniach, ale również same inicjują szereg istotnych dla branży turystycznej aktywności.
Na przestrzeni 25 lat POT zrealizowała wiele wspaniałych projektów, które zaprezentowały nasz kraj. Rejs STS Fryderyk Chopin, który pokonując 5 tys. mil morskich zawinął do siedmiu europejskich krajów i rozpoczął największy w historii POT projekt promocyjny: „Promujmy Polskę Razem”. Jego kontynuacją był udział Polski na ITB w Berlinie w 2011 roku, w roli kraju partnerskiego, w trakcie prezydencji Polski w Radzie UE, pod hasłem „Move Your Imagination”. Nie zapominajmy także o słynnej kampanii z „Polskim Hydraulikiem” czy działaniach promocyjnych podczas EURO 2012. Jednym z ważniejszych sukcesów było podpisanie w 2023 r. umowy o współpracy ze znanym na całym świecie Przewodnikiem Michelin, dzięki czemu obecnie aż 108 polskich restauracji znajduje się w tej prestiżowej publikacji. W 2024 roku z kolei z inicjatywy MSiT, we współpracy z POT wystartowała ogromna kampania promująca Polskę za granicą pod hasłem „Polska. Więcej niż myślisz”, prezentowana w 11 europejskich krajach. Wzięli w niej udział popularni polscy sportowcy, między innymi: kolarka, zwyciężczyni Tour de France, Katarzyna Niewiadoma i koszykarz grający w lidze NBA, Jeremy Sochan.
Jednym ze sztandarowych projektów Polskiej Organizacji Turystycznej jest Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny - Certyfikat POT. Nagrody te są przyznawane już od ponad 20 lat i w ciągu tego czasu wyróżnionych zostało już kilkaset najciekawszych i najlepiej zarządzanych atrakcji turystycznych w naszym kraju.
Cele na przyszłość
Głównym celem Polskiej Organizacji Turystycznej jest promowanie Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie, nowoczesnego i bezpiecznego. POT w swoich działaniach zachęca turystów krajowych i zagranicznych do korzystania z niezwykłych walorów krajobrazowych naszego kraju, ciekawych atrakcji turystycznych i odkrywania na nowo miejsc zapomnianych przy poszanowaniu środowiska naturalnego oraz kultury i historii. Polska plasuje się obecnie w pierwszej dwudziestce najbardziej atrakcyjnych turystycznie krajów świata. Dzięki działaniom realizowanym przez POT liczba turystów odwiedzających Polskę z roku na rok rośnie, znacząco przekraczając poziomy przedpandemiczne.
Za nami wiele i mam nadzieję, że przed nami jeszcze więcej. Polskę odwiedza coraz więcej turystów. To przy naszym większym lub mniejszym wsparciu, zasługa branży, jej starań, kreatywności i determinacji, ale przede wszystkim ogromnego serca, które jako POT dostrzegamy przy okazji kontaktu z produktem turystycznym lub inicjatywą na rzecz turystyki. Jesteśmy z tego dumni.