Spółka poszukuje m.in. wykonawców tunelu dalekobieżnego w Łodzi i węzła na trasie A2. Przez pół roku spółka CPK była w stanie zawieszenia, teraz musi przyspieszyć prace.
Przez prawie pół roku spółka Centralny Port Komunikacyjny była w stanie zawieszenia. W oczekiwaniu na podjęcie przez rząd ostatecznej decyzji w sprawie przyszłości projektu urzędnicy wstrzymywali się z ogłaszaniem ważnych przetargów. Jak się dowiadujemy, ze spółki odeszła także część specjalistów, którzy byli zniecierpliwieni brakiem konkretnych kroków w sprawie przedsięwzięcia.
W minionym tygodniu ogłoszono w końcu przetarg na zaprojektowanie i budowę układu drogowego, który połączy teren lotniska z siecią dróg publicznych. To duże postępowanie, które będzie podzielone na kilka zadań. Najważniejsze z nich to budowa kilkukilometrowego łącznika oraz węzła Baranów na autostradzie A2. Budowy tego bezkolizyjnego skrzyżowania nie przewidziano w czasie szykowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad poszerzenia trasy. Dobudowa trzeciego pasa w każdą stronę między Łodzią i Pruszkowem oraz czwartego z Pruszkowa do Warszawy jest teraz na etapie projektowania. Według założeń inwestycja ma być zrealizowana w latach 2026–2028. Według rzecznika GDDKiA Szymona Piechowiaka drogowcy cały czas konsultują swoje przedsięwzięcia ze spółką CPK. Nie jest wykluczone, że część prac w ramach budowy węzła uda się skoordynować z poszerzeniem A2 w tym rejonie. Wtedy udałoby się uniknąć dwukrotnych utrudnień w ruchu na autostradzie. Piechowiak zaznacza, że wymogiem stawianym przyszłym wykonawcom obu inwestycji jest utrzymanie na A2 dwóch pasów w obu kierunkach. Będą one jednak mocno zawężane, co wymusi też ograniczenia prędkości.
W ramach przetargu ogłoszonego przez CPK powstaną także inne łączniki drogowe. Choćby po zachodniej stronie lotniska, gdzie powstanie droga do istniejącego węzła Wiskitki na autostradzie A2. Powstaną też łączniki z okolicznymi drogami lokalnymi. Inwestycje będą prowadzone w pięciu gminach: Baranów, Grodzisk Mazowiecki, Wiskitki, Teresin oraz Jaktorów.
Spółka CPK zapowiada też, że w ciągu najbliższych dni ogłosi obiecywany od dłuższego czasu przetarg na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dla kolei dużych prędkości pod Łodzią. To będzie pierwszy element szybkiej linii igrek z Warszawy do Wrocławia i Poznania. Tunel zacznie się przy dworcu Łódź Fabryczna, a jego drugi koniec znajdzie się w rejonie osiedla Retkinia. Zostanie wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 m. Będzie to najdłuższy i największy (wg średnicy) podziemny przejazd kolejowy realizowany tą metodą w Polsce. Od kilku lat sąsiedni tunel średnicowy drążony jest nieco mniejszą tarczą o przekroju 13 m. Według wstępnych założeń podziemny przejazd dla pociągów dalekobieżnych powinien być ukończony pod koniec tej dekady.
Oczywiście, jeśli nie dojdzie do takiego poślizgu jak przy budowie podziemnego przejazdu dla pociągów aglomeracyjnych. Przypomnijmy, że według pierwotnych założeń ta ostatnia inwestycja miała zostać ukończona pod koniec 2021 r. Według najnowszych prognoz skończy się pięć lat później. Budowa tunelu podmiejskiego jest jednak trudniejsza, bo przewiduje też realizację trzech podziemnych stacji. W ramach igreka w kolejnych etapie zacznie się budowa odcinków Warszawa–Łódź i Łódź–Wrocław. Według zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury szybka linia kolejowa z Mazowsza na Dolny Śląsk ma być skończona w 2032 r., czyli jednocześnie z lotniskiem w Baranowie.
Spółka CPK zapowiada także, że w najbliższych miesiącach ogłosi przetargi na budowę dróg dojazdowych, które mają umożliwić dowóz materiałów na potrzeby realizacji lotniska w Baranowie. Trzeba będzie nie tylko wybudować nowe odcinki dróg, lecz także odpowiednio wzmocnić i poszerzyć te istniejące.
Do końca tego roku ma być wydana decyzja lokalizacyjna dla portu lotniczego. W przyszłym roku będzie można przeprowadzić prace przygotowawcze, m.in. wyrównywanie terenu. Pozwolenie na budowę spodziewane jest na początku 2026 r. Niedługo potem mają się zacząć konkretne roboty w terenie. Lotnisko w Baranowie w pierwszym etapie ma być przystosowane do obsługi 34 mln pasażerów. Inwestycję dość łatwo będzie można powiększać w miarę rosnącego ruchu lotniczego. ©℗