statystyki

Branża transportowa potrzebuje układu ponadzakładowego, a nie zmian w ustawie

autor: Piotr Szymaniak31.03.2016, 11:24; Aktualizacja: 31.03.2016, 13:28

Rozmowa z Jerzym Szmitem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa

Tuż przed końcem ubiegłej kadencji Sejmu poprzednia ekipa rządząca przygotowała projekt nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców dotyczący m.in. nowych rozwiązań w zakresie ryczałtów za noclegi pracowników. Czy jest on jeszcze aktualny?

Uznaliśmy, że nie chcemy rozstrzygać kwestii ryczałtów decyzją polityczną, w sposób arbitralny, tylko szukać sposobu na porozumienie się między stronami, czyli przedsiębiorcami i kierowcami. Ostatecznie zdecydowaliśmy, aby w pierwszej kolejności skierować tę sprawę do Rady Dialogu Społecznego i na tym forum uzyskać porozumienie zainteresowanych stron.

Dlaczego rezygnujecie ze zmiany przepisów?

Wydaje nam się, że to będzie lepsza metoda. Zmieniając ustawę, nie uniknęlibyśmy zarzutów, że kierujemy się interesem jednej lub drugiej strony. W trakcie dialogu mogą się pojawiać nowe punkty widzenia, nowe głosy i pomysły, które, być może, będą wychodzić poza wąsko zakrojony przedmiot sporu. W rezultacie mogą być zawarte porozumienia, które będą miały znacznie większy zasięg, czego ustawa nie mogłaby rozstrzygnąć. Zależy nam na porozumieniu między poszczególnymi stronami branży transportowej.

W mojej ocenie to jest dobry moment, żeby zacząć rozmawiać o ponadzakładowym układzie zbiorowym pracy w transporcie. Za jego pomocą będzie można rozwiązać wiele problemów – dotyczących zasad wypłacania ryczałtów czy też np. kwestii, jaka część wynagrodzeń kierowców powinna być wypłacana w formie świadczeń oskładkowanych, a jaka może być wypłacana w postaci świadczeń nieoskładkowanych. Pól do dyskusji jest bardzo wiele.

Czyli zamiast zająć się tylko punktowo problemem ryczałtów, resort zmierza do systemowego rozwiązania kwestii wynagrodzeń dla kierowców ciężarówek?


Pozostało jeszcze 84% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie