statystyki

Chopin i Modlin nie konkurują ze sobą. Ale biją rekordy

autor: Konrad Majszyk04.01.2016, 07:15; Aktualizacja: 04.01.2016, 08:01
bagaż lotnisko

Modlin obsłużył we właśnie zakończonym roku niemal 1/4 tego, co Lotnisko Chopina.źródło: ShutterStock

Dwa warszawskie porty mocno zyskują. W sumie mają prawie połowę rynku.

Modlin obsłużył we właśnie zakończonym roku niemal 1/4 tego, co Lotnisko Chopina. A to ostatnie pobiło swój historyczny rekord frekwencji. Dwa warszawskie porty odwiedziło w 2015 r. 13,8 mln pasażerów, co stanowi już 46 proc. rynku.

Mniejszy Modlin rzuca na kolana dynamiką wzrostu liczby pasażerów: 47 proc. rok do roku. W 2014 r. przez ten drugi port dla Warszawy przewinęło się 1,7 mln podróżnych. W 2015 r. ostatniego dnia grudnia na liczniku było już prawie 2,6 mln ludzi, w tym ponad 2,2 mln w lotach zagranicznych. To dlatego brytyjski serwis Anna.aero przyznał Modlinowi w 2015 r. tytuł najszybciej rozwijającego się portu w Europie. Modlinowi pomógł efekt niskiej bazy, ale prognoza na 2016 r. też robi wrażenie: 3 mln pasażerów. Granica przepustowości terminala to 3,5 mln, w związku z czym Modlin zamierza w pierwszej połowie roku uruchomić przetargi na jego rozbudowę.

Prezes Lotniska Modlin Piotr Okienczyc miałby powody do pełnej satysfakcji, gdyby jego port na siebie zarabiał. A przewidywana strata netto z działalności spółki Port Lotniczy Modlin za 2015 r. to 5,2 mln zł. – Jest o ponad połowę niższa od planowanej, a w stosunku do 2014 r. ponad 3,5 raza lepsza – replikuje Magdalena Bojarska, rzeczniczka Lotniska Modlin. – Zysk EBITDA na koniec roku to ok. 14 mln zł – podkreśla. Rentowność spółki w 2015 r. wyniesie minus 9 proc. Dla porównania, rok wcześnie wskaźnik ten wyniósł minus 43 proc. – Zysk netto osiągniemy w 2017 r., czyli pięć lat po uruchomieniu portu – dodaje Magdalena Bojarska. Irlandzki Ryanair, który praktycznie posiadł Modlin na wyłączność, od sezonu zimowego uruchomił nowe połączenia do Kolonii, Malagi i Göteborga, a latem 2016 r. polecimy dodatkowo na Korfu.

Lotnisko Chopina, czyli starszy brat Modlina, w okolicach świąt przekroczyło rekordowy pułap 11 mln pasażerów. Państwowe Porty Lotnicze (PPL) komentują, że coraz większy ruch to zasługa otwartego na wiosnę, wyremontowanego terminala i coraz większego zainteresowania Polaków lataniem. – W 2016 r., o ile nie wydarzy się nic nieprzewidzianego, obsłużymy ok. 12 mln pasażerów. To stawia Lotnisko Chopina na pierwszym miejscu wśród portów w Europie Środkowej i Wschodniej – twierdzi dyrektor Lotniska Chopina Michał Kaczmarzyk. Na tle Modlina Chopin jest krezusem. PPL prognozuje, że na koniec 2015 r. zysk netto wyniesie 180 mln zł, a EBITDA 376 mln zł na plusie.


Pozostało 44% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Komentarze (1)

  • Lotnisko to nie wiklinowy koszyk(2016-01-04 14:19) Zgłoś naruszenie 00

    Modlin musi pozyskać nowych przewoźników, wyjść poza biznes struzikowo - powiatowy i zbudować bezpośrednie połączenie kolejowe. To leży w interesie pasażerów, którzy przyjeżdżają do Modlina z dużego obszaru Polski, a nie tylko z powiatu i sąsiednich gmin.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie