Pod koniec czerwca zostanie otwarty tunel drogowy w Świnoujściu. Budowa prowadzącej do miasta ekspresówki skończy się za rok.

Długo wyczekiwany przez mieszkańców Świnoujścia i turystów tunel łączący wyspy Wolin i Uznam jest już gotowy. – Teraz trwają testy, uruchamianie poszczególnych systemów i odbiory. To dość skomplikowana inwestycja. Wszystko musi być bardzo dokładnie sprawdzone. Trzeba mieć 100-proc. pewność, że wszystko działa i zostało przetestowane m.in. przez strażaków – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która była inwestorem zastępczym budowy tunelu. Według przewidywań podziemny przejazd zostanie otwarty pod koniec czerwca. Oznacza to, że w końcu znikną kolejki do przepraw promowych, w których w wakacje trzeba było czekać nawet dwie, trzy godziny. – Latem ulgę odczują wszyscy. Zarówno mieszkańcy, jak i turyści – mówi Jarosław Jaz, rzecznik prezydenta Świnoujścia.

Tunel ma ok. 1,7 km długości. Z tego na długości prawie 1,5 km został wydrążony przez zmechanizowaną tarczę o nazwie Wyspiarka. Urządzenie sprowadzono z Chin. Przez pandemię COVID-19 dostawa tarczy mocno opóźniła się, co wpłynęło także na termin ukończenia całej inwestycji. Pierwotnie wszystkie prace miały finiszować latem 2022 r. Całość prac – wraz z budową zjazdów do tunelu – kosztowała 912 mln zł, z czego aż 775 mln zł to dotacja z Unii Europejskiej. Resztę dokłada Świnoujście. Już wiadomo jednak, że konsorcjum firm Porr i Gulermak, które realizowało inwestycję, z powodu inflacji i gwałtownego wzrostu cen wielu materiałów będzie domagało się podwyższenia wartości kontraktu. Kwestia rozliczeń będzie omawiana w ciągu najbliższych tygodni.

Tunel będzie sporym udogodnieniem, ale w Świnoujściu liczą się z tym, że w mieście pojawi się znacznie większa liczba samochodów. Według szacunków wzrośnie ona o 20–25 proc. – Ta świadomość towarzyszy nam od dłuższego czasu. Od kilku lat trwały odpowiednie przygotowania, głównie pod kątem polityki parkingowej – mówi Jarosław Jaz. W centrum miasta w lipcu ma być otwarty pierwszy w mieście parking wielopoziomowy. Budową kolejnych garaży są zainteresowani prywatni operatorzy. Władze Świnoujścia będą też zachęcać przyjezdnych, by zostawiali samochody na parkingach zlokalizowanych na obrzeżach kurortu i przesiadali się do komunikacji miejskiej. Przykładowo wszyscy, którzy zatrzymają się na parkingu przy dworcu PKP, mogą przez 16 godzin jeździć komunikacją miejską za darmo. Po zostawieniu auta na pozostałych dziewięciu miejskich parkingach można podróżować komunikacją z 50-proc. ulgą.

Teraz w Świnoujściu jest dostępnych 5400 ogólnodostępnych miejsc postojowych, z czego prawie jedna trzecia powstała w ostatnich kilku latach. W mieście działa też strefa płatnego parkowania.

Po otwarciu tunelu nadal będą kursować promy. Przeprawa w centrum miasta będzie dostępna dla pieszych i rowerzystów. Ma kursować co pół godziny i będzie bezpłatna. Prom Karsibór, który dotychczas był poświęcony przyjezdnym, teraz ma służyć pojazdom przewożącym materiały niebezpieczne. Będzie kursować codziennie do godz. 16.

Tunel znacznie ułatwi dotarcie na wyspę Uznam, ale jeszcze przez jakiś czas trzeba się liczyć z utrudnieniami w dojeździe do Świnoujścia. Do maja przyszłego roku w śladzie obecnej drogi krajowej nr 3 będzie budowana droga ekspresowa. Na 33-kilometrowym odcinku między miejscowością Troszyn a Świnoujściem powstaje m.in. siedem bezkolizyjnych węzłów. Nad cieśniną Dziwna trwa zaś budowa mostu o długości 1,1 km ze 165-metrowym przęsłem łukowym, który będzie konstrukcją bliźniaczą do tej istniejącej już w tym miejscu. Natomiast na terenie Wolińskiego Parku Narodowego są wznoszone nowe przejścia dla zwierząt. – Przez to droga nie będzie barierą dla zwierzyny. Na terenie parku narodowego powstaną dla niej m.in. dwa przejścia o szerokości 50 m – mówi Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA.

Duże obiekty inżynierskie powstają także w rejonie Międzyzdrojów, gdzie ekspresówka ma przejść na drugą stronę linii kolejowej. Oba odcinki powstającej drogi S3 w woj. zachodniopomorskim będą kosztować 1 mld 367 mln zł.

W przyszłym roku jednocześnie zakończy się budowa trasy S3 na drugim końcu Polski – w rejonie Bolkowa. W efekcie będzie można pojechać całą ekspresową trójką o długości 470 km – ze Świnoujścia aż do granicy z Czechami w Lubawce. ©℗