statystyki

PKP zatrzymało spadek liczby pasażerów. To zasługa Pendolino?

autor: Konrad Majszyk20.05.2015, 07:52; Aktualizacja: 20.05.2015, 09:09
pendolino, Kraków

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że pasażerów IC przybyło w I kw. o 307 tys., czyli ok. 5 proc.źródło: ShutterStock

Prognozy gospodarcze są obiecujące, a liczba tanich ofert duża. Efekt: jeździmy coraz więcej, inni na tym zarabiają

Od inauguracji w połowie grudnia pociągi Pendolino przewiozły milion osób (tylko podczas majówki prawie 45 tys. osób). – W I kw. zanotowaliśmy odwrócenie wieloletniego trendu spadków w liczbie pasażerów – twierdzi Beata Czemerajda z PKP Intercity.

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że pasażerów IC przybyło w I kw. o 307 tys., czyli ok. 5 proc. Kolejne wzrosty wydają się kwestią czasu, bo od tego tygodnia bilety na II klasę w Pendolino i EIC w mniej atrakcyjnych porach – np. w dni powszednie po godz. 19 – będą po 49 zł. A pod koniec przyszłego tygodnia mają wejść zniżki w tanim segmencie TLK.

W I kw. liczba przewiezionych pasażerów poszła w górę w PKP SKM Trójmiasto, WKD i Kolejach Dolnośląskich. Dla całego rynku padła o ok. 0,5 proc. Ale jeśli porównamy te dane z I kw. 2013 r., to przewoźników, którzy się poprawili, mamy ośmiu, a wzrost dla całego rynku wynosi 4 proc.

– Po raz pierwszy od lat wzrasta segment przewozów dalekobieżnych – przyznaje Marcel Klinowski, szef zespołu ds. transportu w Stowarzyszeniu Republikanie. – W przypadku PKP Intercity potwierdza się trend widoczny też na przykładzie Polskiego Busa, LOT i Ryanair: Polacy coraz więcej podróżują. To wpływ parametrów ekonomicznych, np. wzrostu PKB i spadku bezrobocia, ale też poprawy oferty przewoźników – twierdzi.

W liczbie pojazdów drogi są daleko przed kolejami. Tutaj z każdym kwartałem padają rekordy. 30 kwietnia autostradą A4 między Wrocławiem a Gliwicami przejechało ponad 95 tys. pojazdów – twierdzi firma Kapsch, która obsługuje pobór opłat na tym odcinku dla GDDKiA.

– Natężenie ruchu rośnie na wszystkich polskich drogach. To efekt poprawy sytuacji gospodarczej, rosnącej liczby samochodów i rozbudowywanej sieci drogowej – ocenia Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapscha w Polsce.


Pozostało jeszcze 73% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie