„Rozpoczęło się drążenie tuneli kolejowych w Łodzi” – obwieściło Ministerstwo Infrastruktury 30 grudnia 2020 r. W uroczystej inauguracji uruchomienia zmechanizowanych tarcz TBM oprócz szefa tego resortu Andrzeja Adamczyka wziął też udział minister kultury Piotr Gliński, który jako łodzianin od początku kibicuje przedsięwzięciu. Wtedy wiele osób liczyło, że inwestycja, która długo nie mogła się rozkręcić przez różne kłopoty, m.in. upadłość głównego wykonawcy – firmy Energopol Szczecin – teraz wreszcie ruszy z kopyta. Do wydrążenia jest tam główny tunel dla dwóch torów o długości 3 km i mniejsze tunele łącznikowe o całkowitej długości 4,5 km. W efekcie ma powstać podziemne połączenie kolejowe z Łodzi Fabrycznej do Łodzi Kaliskiej oraz dwie nowe stacje w centrum miasta.
Niedługo po uroczystości z udziałem oficjeli przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe przyznali, że pod koniec grudnia rozpoczął się jedynie rozruch tarcz, a drążenie tuneli przez dwie tarcze zacznie się pod koniec stycznia. Przewidywano, że będą się przesuwać w tempie 10–15 m na dobę. Okazuje się jednak, że obie maszyny jeszcze nie zaczęły wwiercać się w grunt. Powodem nowego, kilkumiesięcznego opóźnienia ma być pandemia COVID-19. – Wykonawca zwraca uwagę, że szczególnie dotkliwe było ograniczenie działania w grupie specjalistów odpowiedzialnych za pracę maszyn TBM – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP PLK. To właśnie wśród pracowników, którzy będą obsługiwać tarcze, miało dojść do największej liczby zakażeń koronawirusem. Kolejarze zarzekają się, że drążenie wystartuje na dobre na dniach. – Kończy się sprawdzanie systemu monitoringu drgań. Wykonano specjalistyczne działania związane z „pierwszymi krokami” i rozruchem TBM. W maju wykonawca rozpocznie drążenie tunelu i montaż obudowy ścian – zapowiada Mirosław Siemieniec. Dla porównania w przypadku budowy innego tunelu, o którym było głośno w ostatnim czasie – z wyspy Wolin na Uznam w Świnoujściu – podobna tarcza przesuwa się bardzo sprawnie. Po starcie 5 marca zbudowała już tunel o długości 422 m (finalnie ma mieć 1440 m).