Przepychanie pieniędzy na tory
Prognozowane wydatki inwestycyjne PKP PLK w latach 2014–2020 to 40 mld zł. Założenie jest wstępne, bo nie wiadomo, w jakiej proporcji pieniądze zostaną podzielone między drogi i kolej. Komisja Europejska naciska na stosunek 60:40. Wicepremier Bieńkowska zapowiedziała, że Polska lobbuje za odwrotną proporcją (60 proc. na drogi). Według naszego informatora zbliżonego do resortu to oznacza, że skończy się na kompromisie – po połowie na drogi i kolej. Skąd pieniądze do 2020 r.? Polska ma korzystać z Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Głównym instrumentem finansowania będzie fundusz „Łącząc Europę” (CEF). Środki dla kolei w Polsce w ramach CEF to 3,5 mld euro, ale tylko do końca 2016 r. Potem koperty narodowe przestaną obowiązywać. Jeśli do tego czasu PLK nie wyrobią się z przygotowaniem projektów i uzyskaniem zezwoleń, to w drugiej turze będą musiały rywalizować o unijne pieniądze z kolejami z całej Europy.
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama