Aktualnie w Polsce funkcjonuje kilka aplikacji mobilnych do zamawiania i lokalizacji taksówek, ale to myTaxi jako jedyna firma na rynku zdecydowała się na udostępnienie klientom płatności mobilnych. Pytanie jednak, czy brak gotówki i karty przy sobie w czasie kursu taksówką nie okaże się problematyczny?

Jak informuje myTaxi, blisko dwa miesiące od wprowadzenia usługi „Płać przez aplikację”, już 40 procent wszystkich kursów realizowanych z wykorzystaniem aplikacji mytaxi to kursy bezgotówkowe. Od pierwszego dnia funkcjonowania usługi „Płać przez aplikację”, 90 procent taksówkarzy było gotowych do jej świadczenia.

Ze statystyk firmy wynika, że średnia wartość kursu bezgotówkowego jest wyższa niż gotówkowych i wynosi ok. 35 zł. Ponadto dzięki opcji wyboru stawki procentowej napiwku, średnia jego wartość dla kursu bezgotówkowego wynosi 8 proc.

Jak wyglądają płatności?

myTaxi nie zdecydowało się wprowadzać płatności za pośrednictwem np. NFC czy IKO. Usługa zaproponowana przez firmę jest pierwszym mobilnym systemem płatności w Polsce umożliwiającym bezpośredni sposób rozliczenia pomiędzy kierowcą i pasażerem poprzez aplikację myTaxi, bez konieczności dodatkowych rozwiązań jak NFC, kod QR czy terminal kart płatniczych.

Dzięki wpisywanemu w aplikacje kodowi mamy możliwość zatwierdzenia kwoty, jakiej zażąda od nas taksówkarz oraz możliwość wręczenia napiwku. Płatność odbywa się za pomocą wirtualnej portmonetki, na którą wcześniej musimy przelać pieniądze. „Uważam, że w najbliższych latach co drugie zamówienie taxi będzie się odbywać poprzez aplikację mobilną. Nadal będziemy rozwijali płatności. Oprócz akceptowanych w tym momencie kart VISA oraz Mastercard (również debetowych), negocjujemy warunki z PayPal oraz American Express” – informuje Krzysztof Urban, dyrektor finansowy i operacyjny myTaxi Polska.

Minusy rozwiązania

W dobie rozwoju technologii mobilnych jak i poziomu zaawansowania naszych smartfonów to naturalne, że płatności mobilne wkraczają także do tak codziennych usług jak korzystanie z taksówki. Mimo że posługiwanie się nimi może okazać się wygodniejsze niż np. płatność gotówką, należy również pamiętać o problemach i niedogodnościach, które mogą się z nimi wiązać. W każdej bowiem chwili nasz telefon komórkowy z aplikacją może po prostu się rozładować. Ponadto mogą wystąpić problemy z komunikacją z operatorem systemu płatności lub może dojść do awarii systemu naszego banku. Co wtedy robić?

Jak wyjaśnia myTaxi, takie sytuacje niestety mogą przytrafić się wszędzie, także w restauracji, klubie, sklepie. Jednak czekanie w taksówce także może kosztować nas dodatkowe pieniądze. W takim przypadku najprostszym sposobem jest podjechanie do miejsca, z którego możemy pobrać środki, np. bankomatu.

W sytuacji, gdy „pada” bateria pomocne mogą okazać się ładowarki z wtyczką Micro USB, które jak informuje myTaxi, posiadają wszyscy kierowcy korzystający z systemu firmy. Największym problemem może okazać się natomiast brak odpowiedzi z systemu bankowego. Taka sytuacja występuje jedynie wówczas, gdy awaria dotyczy danego banku i wtedy nie działa cały system, również bankomaty. Dlatego wybierając się w podróż taksówką, warto posiadać przy sobie zawsze gotówkę, ponieważ ani karta, ani aplikacja mobilna nie ustrzeże nas przed negatywnymi skutkami awarii systemów komputerowych.