"Spodziewaliśmy się publikacji tej decyzji na początku 2014 roku. W dokumencie Komisja nie zgłosiła żadnych dodatkowych pytań w stosunku do tego, co ogłosiła w listopadzie zapowiadając uruchomienie postępowania wyjaśniającego. Ponieważ na bieżąco udzielamy odpowiedzi na wszystkie pytania przedstawicieli Komisji, nie ma tu niczego nowego czy zaskakującego" - powiedział prezes PLL LOT Sebastian Mikosz, cytowany w komunikacie.
Prezes dodał, że streszczenie z Planu restrukturyzacji zostało podane do wiadomości, co uruchamia "rodzaj publicznej konsultacji".
LOT podkreśla, że dokładnie tak samo było w przypadku innych prowadzonych przez KE postępowań dotyczących restrukturyzacji europejskich linii lotniczych, które z sukcesem przeszły procedurę „formalnego postępowania". Wśród nich były np. Czech Airlines (CSA), Air Malta, Cyprus Airways czy Austrian Airlines.
"Wszczynając formalne postępowania w sprawie tych przewoźników, KE wyrażała zasadnicze wątpliwości dotyczące kluczowych aspektów ich planów restrukturyzacji, a pomimo to postępowania zakończyły się decyzjami pozytywnymi" - przypomina przewoźnik.
"Sytuacja LOT-u systematycznie się poprawia"
Komisja Europejska prowadzi obecnie około 70 postępowań dotyczących udzielenia pomocy firmom z branży lotniczej i LOT podkreśla, że okoliczność wszczęcia formalnego postępowania w danej sprawie nie może być interpretowana jako zapowiedź wydania przez KE decyzji negatywnej. "To po prostu kolejny, formalny element procesu" - czytamy w komunikacie.
Plan restrukturyzacji PLL LOT został złożony w Komisji Europejskiej 20 czerwca 2013 roku.
"Jest on konsekwentnie realizowany i przynosi pozytywne rezultaty. Sytuacja LOT-u systematycznie się poprawia. Wyniki finansowe są zdecydowanie lepsze od zakładanych. Pełne dane za ubiegły rok zostaną podane po pierwszym kwartale 2014. Z szacunków wynika, że rok 2013 zamknie się na niewielkim minusie (około minus 20 mln zł lub nawet mniej) w stosunku do wcześniej zakładanych minus 146 mln" - czytamy dalej.
Według Mikosza, takie wyniki potwierdzają słuszność przyjętych założeń: "Systematycznie poprawiająca się sytuacja LOT-u jest więc najlepszym 'testem życia naszego Planu' i jestem przekonany, że Komisja to docenia" - powiedział.
PLL LOT podkreśla, że trudno przewidzieć, kiedy Komisja Europejska zamknie proces.
400 mln zł pomocy dla LOT
W grudniu 2012 roku Ministerstwo Skarbu Państwa zaakceptowało pomoc dla LOT. W ramach pierwszej transzy (tzw. pomoc na ratowanie) wypłacono 400 mln zł. Transza na działania restrukturyzacyjne w wysokości 381 mln zł miała, zgodnie z Planem, zostać wypłacona w sierpniu 2013 roku. Jednak "dzięki konsekwentnym działaniom sytuacja Spółki stale się poprawia i w efekcie LOT nie wystąpi o jej wypłatę co najmniej do końca czerwca 2014 roku".
Według przewoźnika, Plan Restrukturyzacji PLL LOT zakłada wprowadzenie prawie stu zmian i inicjatyw, które z jednej strony obniżą koszty funkcjonowania spółki, a z drugiej generują dodatkowe przychody. W efekcie realizacji Planu i wdrożenia floty samolotów Boeing 787, PLL LOT ma uzyskać pozycję jednego z najbardziej efektywnych kosztowo przewoźników sieciowych w Europie, uzyskując trwałą rentowność począwszy od 2015 roku.