Zgodnie z komunikatem Beijing Infrastructure Inwvestment Co. (BII) nowe odcinki metra pekińskiego o łącznej długości 70 km, na których obecnie trwają jazdy próbne, zostaną oddane do użytku 28 grudnia. Po rozbudowie sieć 16 linii pekińskiej kolei podziemnej będzie miała 265 stacji, z czego 36 jest stacjami przesiadkowymi, łączącymi co najmniej 2 linie.
60 km nowych linii rocznie
Budowa pekińskiego metra nabrała przyspieszenia po 2007 r., w trakcie przygotowań do igrzysk olimpijskich, kiedy to zaczynając od 114 km w ciągu kolejnych 5 lat osiągnięto obecny wynik 442 km, co w przeliczeniu średnim daje przyrost o ok. 60 km rocznie.
Trasy dwóch linii to pętle okrążające miasto; linia nr 2 objeżdża ścisłe centrum Pekinu, a linia nr 10 jedzie prowadzi regularnym czworobokiem w odległości około 5 km od "Zakazanego miasta", które jest w przybliżeniu środkiem miasta. Pozostałe linie obsługują transport pasażerski w kierunkach Północ - Południe i Wschód - Zachód. Dwie linie rozchodzące się promieniście ze środka miasta (nr 13 i nr 15) łączą dzielnice-sypialnie z centrum.
W 2012 roku rozbudowa metra koncentrowała się w centrum miasta. Około 84 proc. długości odcinków, które będą oddane w końcu grudnia, nie przekracza granicy 8 km od środka miasta, czyli zlokalizowane jest w obrębie czwartej obwodnicy drogowej.
Sieć pekińskiego metra jest również zintegrowana ze wszystkimi głównymi dworcami kolejowymi i kolejką na lotnisko.
Prezes BII, Wanga Yianka, powiedział największej chińskiej gazecie Renmin Ribao, że wszystkie nowe stacje metra zostały zaprojektowane pod kątem potrzeb osób niepełnosprawnych. Są w nich windy, szerokie przejścia biletowe dla wózków inwalidzkich, dodatkowe niskie okienka w automatach biletowych i toalety przystosowane dla niepełnosprawnych.
10 mln pasażerów dziennie
Po udostępnieniu nowych odcinków przepustowość sieci metra ma osiągnąć ponad 10 mln pasażerów dziennie. Władze miejskie przewidują, że ponad 44 proc. całego transportu pasażerskiego obsłuży wówczas transport komunalny, z czego kolej podziemna - około 40 proc.
Prezes Wang powiedział również, że od przyszłego roku uruchomione zostaną specjalne przyspieszone składy pociągów, które będą się zatrzymywać tylko na dużych stacjach. Na niektórych liniach dołączone zostaną dwa dodatkowe wagony, pozwalające na zwiększenie liczby pasażerów jednego pociągu do 500. Powinno to w znacznym stopniu rozładować zatory w godzinach szczytu.
Według oświadczenia Biura Obrony Cywilnej (BOC) Pekinu nowe odcinki metra są odporne na zagrożenie atakami gazów trujących, jak również mogą pełnić rolę schronów przeciwatomowych.
Specjalna ochrona antyterrorystyczna
Tunele są zaprojektowane w ten sposób, że mogą być szczelnie zamknięte i zamieniać się w schrony. Każdy odcinek wyposażony jest w zbiorniki powietrza wystarczające na 3-godzinne przetrwanie przebywających tam ludzi w całkowitej izolacji od świata zewnętrznego.
"Poszczególne odcinki oddzielone są specjalnymi stalowymi śluzami. Waga każdej ze śluz wynosi 7 ton, ale są tak zaprojektowane, że dwóch dorosłych mężczyzn może je otworzyć w ciągu trzech minut", oświadczył na konferencji prasowej na początku grudnia przedstawiciel BOC.
Zdaniem przedstawiciela BOC system jest odporny na zamachy terrorystyczne. Jest on w stanie ochronić pasażerów przed podobnym zdarzeniem, jakie miało miejsce w 1995 w Tokio w czasie ataku gazem trującym sarin dokonanym przez członków sekty Aum Shinrikyo, w którym zginęło 13 osób, a 6300 zostało poszkodowanych.
Najdłuższe na świecie metro pekińskie ma 442 km długości, drugim, co do wielkości jest metro szanghajskie mające 420 km, trzecie londyńskie - 408 km, a na czwartym miejscu jest nowojorskie - 369 km.