"Ruszają przygotowania do wyboru nowego wykonawcy prac budowlanych. Nowy harmonogram zakłada zakończenie prac w IV kwartale 2013 roku" - napisano w przekazanym PAP komunikacie.
"Konieczność zerwania umowy z dotychczasowym i wyboru nowego wykonawcy dworca w Krakowie wynika z problemów finansowych firmy Budus" - wyjaśnia PKP SA. "We wrześniu firma złożyła do sądu wniosek o ogłoszenie upadłości, a na początku listopada poinformowała o braku możliwości dalszego realizowania prac na budowie. W tej sytuacji inwestor, czyli PKP SA, podjął skuteczne kroki prowadzące do odstąpienia od umowy, a także rozpoczął niezbędne procedury mające na celu jak najszybsze dokończenie prac" - poinformowano w komunikacie.
Na placu budowy nowego dworca Kraków Główny zaczyna działać komisja inwentaryzacyjna. Oceni ona zaawansowanie prac, a także docelowo określi dokładny zakres robót niezbędny do ukończenia inwestycji. Następnie na podstawie wyników pracy komisji przygotowana zostanie dokumentacja umożliwiająca wybór nowego wykonawcy. Firmie Budus dostarczono wypowiedzenie umowy.
Przetarg na wybór nowego wykonawcy planowany jest na wiosnę 2013 roku. Według wstępnych planów, prace związane z budową nowego dworca zostaną zakończone w IV kwartale 2013 roku.
"Wypowiedzenie umowy dotychczasowemu wykonawcy krakowskiego dworca pozwala nam na rozpoczęcie nowego etapu tej inwestycji. Dokonamy dokładnego podsumowania jej dotychczasowej realizacji i ocenimy stan prac. Zależy nam na jak najszybszym oddaniu do użytku podróżnych jednego z najnowocześniejszych dworców w Polsce" - poinformował dyrektor Departamentu Inwestycji PKP SA Szymon Konop.
Inwestycję o wartości 130 mln zł realizowało od listopada 2010 roku Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego Budus SA. Spółka 28 września tego roku złożyła do sądu wniosek o upadłość z możliwością zawarcia układów. Wobec wypowiedzenia przez banki części umów kredytowych oraz wycofania się szeregu zamawiających z umów, 29 października firma złożyła kolejny wniosek - o zmianę trybu postępowania upadłościowego - z układowego na likwidacyjne.
Nowy dworzec Kraków Główny będzie usytuowany pod torami i peronami dzisiejszej stacji. Będzie zintegrowany z podziemnym tramwajem, parkingami oraz dworcem autobusowym, z którego odjeżdżają autobusy komunikacji miejskiej i dalekobieżnej. Specjalne pociągi będą go łączyć z lotniskiem Kraków-Balice.
Przestrzeń dla pasażerów zostanie zorganizowana na powierzchni 12 tys. metrów kwadratowych. W hallu głównym znajdą się m.in. kasy biletowe, centra obsługi klienta, skrytki bagażowe, miejskie punkty informacyjne, bankomaty, kafejki czy kioski prasowe. Na jednym z poziomów zaplanowano poczekalnię dla pasażerów, restauracje i sklepy.
Inwestycja o wartości 130 mln zł jest finansowana ze środków Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" Unii Europejskiej. Jest to jeden z trzech, obok Wrocławia i Gdyni, projektów tego typu finansowanych ze środków unijnych.