Budynek nowego dworca kolejowego Warszawa Zachodnia powstanie przy ważnej stołecznej arterii - w Alejach Jerozolimskich (obecny dworzec zbudowano od strony ul. Tunelowej). Obok dworca powstanie nowoczesny kompleks biurowy - West Station, składający się z dwóch budynków.
"Dzisiaj Warszawa Zachodnia znacznie odbiega od pozostałych stołecznych dworców zarówno pod względem estetyki, jak i funkcjonalności. Współpraca z prywatnymi inwestorami daje nam szansę na radykalną zmianę" - powiedział podczas piątkowej konferencji prasowej członek zarządu PKP SA, Piotr Ciżkowicz.
Inwestycja zostanie zrealizowana w trzech etapach. Budowa dworca kolejowego ma zakończyć się w rok od otrzymania prawomocnego pozwolenia na budowę, którego inwestorzy oczekują w pierwszym kwartale 2014 r. Pierwszy budynek biurowy ma być gotowy w pierwszym kwartale 2016 r., a drugi - do pierwszego kwartału 2018 r.
Przedstawiciele HB Reavis Poland podkreślali, że nowy dworzec Warszawa Zachodnia wraz z kompleksem biurowym West Station jest dla nich jednym z kluczowych projektów w Polsce.
"Mamy też w Polsce inne ważne projekty biurowe, m.in. przy ul. Konstruktorskiej i Inflackiej, Postępu i na Chmielnej w Warszawie" - powiedział PAP Stanislav Frňka, prezes zarządu HB Reavis Poland. Dodał, że jego firma jest zainteresowana dalszą współpracą z PKP, zwłaszcza że dysponują one jeszcze wieloma działkami do zagospodarowania.
Grupa HB Reavis jest międzynarodowym deweloperem nieruchomości komercyjnych z główną siedzibą w Luksemburgu, który działa w pięciu krajach - na Słowacji, w Polsce, na Węgrzech, w Chorwacji i w Czechach. Od czasu utworzenia w 1993 r. grupa zrealizowała inwestycje biurowe, handlowe i logistyczne o łącznej powierzchni 600 tys. m kw.
Grupa PKP prowadzi obecnie największy w historii program modernizacji polskich dworców kolejowych. W ciągu minionych dwóch lat zmodernizowanych czy zbudowanych od podstaw zostało 41 obiektów, w tym m.in. Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Wrocław Główny, Poznań Główny, Gdynia, Malbork i Przemyśl.
W trakcie prac modernizacyjnych są obecnie 22 dworce, w tym m.in. obiekty w Głogowie, Krakowie, Sieradzu, Swarzędzu, Kłodzku czy Radomiu. Jeszcze w tym roku PKP S.A. ogłosi przetargi na modernizację 15 dworców, w tym m.in.: w Kaliszu, Toruniu, Legnicy czy Inowrocławiu. Przygotowywana jest też dokumentacja umożliwiająca modernizację następnych obiektów, m.in. Szczecin Główny, Bydgoszcz Główna, Gliwice, Piła, Środa Wielkopolska, Rumia czy Lębork.
Środki na modernizację dworców kolejowych pochodzą z budżetu państwa, UE, budżetu PKP SA i od prywatnych deweloperów.