Samochód, którego producentem jest, znana dotychczas z produkcji rowerów i kultowych motorów firma Arkus&Romet Group z Podgrodzia (Podkarpackie), kosztować ma, w zależności od pakietu akumulatorów i wyposażenia, od 32 tys. zł do 36 tys. zł. To znacznie mniej niż za podobne pojazdy zagranicznych koncernów samochodowych.
Romet 4E (electric, economic, ecologic, easy) to dwuosobowy samochód, który jest przeznaczony głównie do jazdy po mieście. Samochód ma być alternatywą dla skuterów i motorowerów.
Jak poinformowała PAP Life dyrektorka Romet Motors Agnieszka Starzyk, celem jazdy testowej jest uzyskanie opinii użytkowników o pojeździe. "Zależy nam nie tylko na wrażeniach z samej jazdy, ale również na ocenie estetyki pojazdu" - zaznaczyła.
Starzyk podkreśliła, że jazda testowa jest etapem wprowadzenia pojazdu do sprzedaży. Termin rozpoczęcia seryjnej produkcji i sprzedaży samochodu nie został jeszcze ustalony. Pojedyncze egzemplarze są już jednak dostępne w sklepach Rometa.
Pojazd będzie mógł przetestować każdy chętny; będzie on dostępny rotacyjnie, w wybranych 36 miastach na terenie całej Polski, w punktach sieci franczyzowej Rometa. Na stronie www.4e.romet.pl można zapisać się na jazdę próbną.
Auto napędzać będzie pakiet dziewięciu sztuk akumulatorów o pojemności 150Ah każdy oraz silnik o mocy 5 KW i 72V - pozwoli to na pokonanie w warunkach optymalnych, w zależności od wybranego trybu jazdy, od 90-180 km na jednym ładowaniu. Wytrzymałość baterii to ok. 400 cykli ładowań.
Jak wyliczyli inżynierowie Rometa, po trzech latach użytkowania pojazdu, pokonując w tym okresie 70 tys. km - wartość samochodu zwraca się w 60-70 proc. Użytkując natomiast pojazd przez pięć lat, przy założeniu przebiegu 23 tys. km rocznie i oszczędzając tylko na kosztach eksploatacji, zwraca się on w ponad 100 proc.
W Polsce dotychczas produkowany jest jeden pojazd o napędzie elektrycznym - Re-Volt. Jest to trójkołowy, dwuosobowy samochód, który został zaprojektowany i jest produkowany przez firmę Impact Automotive Technologies z Pruszkowa. Auto kosztuje ok. 60 tys. zł.
Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w ub.r. w naszym kraju zarejestrowane zostały 34 samochody elektryczne. Wśród nich najwięcej, aż 22 stanowiły pojazdy Mitsubishi i-MiEV. W obecnym roku zarejestrowano do tej pory 29 takich samochodów, liderem jest Peugeot, który sprzedał 11 sztuk modelu iON. W czołówce są również Renault Fluence (6 sztuk) i Ford Mondeo (5).