124,8 mln zł ma kosztować budowa obwodnicy Szczuczyna na planowanej drodze S61 Via Baltica. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku i hiszpańska firma FCC Construccion podpisały w poniedziałek w Białymstoku umowę w tej sprawie.

Budowa inwestycji ma ruszyć w ciągu miesiąca - poinformował rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Białymstoku Rafał Malinowski. Jak wcześniej zapowiadali drogowcy, obwodnica ma powstać w 15 miesięcy.

Obwodnica Szczuczyna ma mieć 8 km długości. Będzie budowana dzięki 33,6 mln zł dotacji z UE z programu Rozwój Polski Wschodniej.

Hiszpańska firma FCC Construccion SA złożyła najtańszą ofertę w przetargu na budowę obwodnicy Szczuczyna. O kontrakt ubiegało się 15 oferentów.

Obwodnica Szczuczyna ma biec po zachodniej części miasta

Będzie drogą jednojezdniową, z możliwością zbudowania w przyszłości drugiej nitki. Powstaną drogi dojazdowe, chodniki, oświetlenie. Powstanie także most na rzece Wissa.

Obwodnica ma być elementem planowanej drogi ekspresowej S61, prowadzącej od granicy polsko-litewskiej w Budzisku do centralnej części kraju (m.in. przez Łomżę) i będącej częścią Via Baltica. Planowane na tej trasie także dwie inne tzw. małe obwodnice - Stawisk i Bargłowa Kościelnego - mają odciążyć te miejscowości od ruchu tranzytowego.

Wojewoda podlaski właśnie wydał pozwolenie na budowę obwodnicy Bargłowa - poinformował w poniedziałek urząd wojewódzki w Białymstoku. Powstanie ona jednak nie na drodze S61, a na dotychczasowej drodze krajowej nr 61, na odcinku Szczuczyn-Augustów - wyjaśnił Malinowski.

Obwodnica Bargłowa Kościelnego ma mieć 12 km długości. W ciągu miesiąca GDDKiA w Białymstoku ogłosi przetarg na wyłonienie jej wykonawcy - poinformował Malinowski.

Jak wcześniej informowała GDDKiA, budowa obwodnicy Bargłowa będzie dofinansowana kwotą 43 mln zł z unijnego programu Rozwój Polski Wschodniej. Przed ogłoszeniem przetargu drogowcy nie podają orientacyjnej wartości inwestycji.

Obwodnica Bargłowa powstanie wraz z całą infrastrukturą techniczną. Ma odciążyć miejscowość z ruchu tirów i zwiększyć przepustowość drogi.

Jak podał w komunikacie urząd wojewódzki, z danych GDDKiA wynika, że w latach 2005-2011 na odcinku miejscowości Barszcze, w ciągu projektowanej obwodnicy, w wypadkach drogowych zginęło 8 osób, w tym 4 pieszych, a 24 osoby zostały ranne.