Stacje II linii metra mają wpisywać się architektonicznie w miejską przestrzeń, a ułożenie wyjść ułatwiać korzystanie z autobusów i tramwajów - to założenia zwycięskich koncepcji na sześć stacji podziemnej kolejki w kierunku Bemowa i Targówka.

"W procesie wyłaniania najlepszych propozycji szczególne znaczenie przywiązywaliśmy do rozwiązań konstrukcyjnych, minimalizacji oddziaływania na środowisko podczas eksploatacji, a także walorów estetycznych" - powiedział PAP we wtorek rzecznik prasowy Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko.

Metro Warszawskie w ub. piątek wybrało zwycięzców konkursu na koncepcje sześciu nowych stacji II linii metra. Biuro Projektów "Metroprojekt" wygrało w konkursie na koncepcję trzech stacji od Ronda Daszyńskiego w kierunku Bemowa. Natomiast dla trzech stacji od Dworca Wileńskiego w kierunku Targówka najlepsza okazała się praca firmy "ILF Consulting Engineers Polska".

Jak powiedział Malawko, wnętrza stacji najprawdopodobniej będą utrzymane w jasnych i stonowanych barwach. Wyjścia z podziemnej kolejki będą tak usytuowane, aby ułatwiać pasażerom korzystanie z innych środków komunikacji publicznej.

Na stacjach zostaną zastosowane specjalne rozwiązania oznakowania dla osób niewidomych i niedowidzących. Będą to guzki oraz żółte pasy na peronach przed wejściami do wagonów kolejki - takie oznakowania wprowadzono w zeszłym roku podczas modernizacji I linii metra; były one konsultowane ze środowiskiem niewidomych.

Malawko zaznaczył, że szczegółowe informacje na temat wyglądu stacji i rozwiązań technicznych Metro Warszawskie ujawni za ok. półtora tygodnia. Wtedy upłynie czas przeznaczony na rozpatrzenie zastrzeżeń zgłoszonych przez innych uczestników konkursu w kwestii procedury wyboru zwycięzców. Jak mówi Malawko, do tej chwili takich wniosków nie ma. Po tym okresie Metro podpisze umowę z wybranymi pracowniami.

W kolejnym etapie wybrane firmy, w oparciu o swoje koncepcje, opracują projekty budowlane, które będą podstawą dla firm budowlanych.

Rozpoczęcie budowy odcinków metra w kierunku Bemowa i Targówka rozpocznie się po zakończeniu prac przy centralnym fragmencie metra, który ma mieć siedem stacji i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Budowa inwestycji planowo ma się zakończyć w październiku 2013 r.

"Na obecnym etapie prac trudno jest mi wypowiadać się na temat możliwych dat rozpoczęcia i zakończenia budowy kolejnych odcinków metra" - powiedział Malawko.

W konkursie na przygotowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej sześciu stacji II linii metra wpłynęły 24 wnioski.