statystyki

Kryzys publicznego transportu zbiorowego. Współpraca organizatorów sposobem na przetrwanie

autor: Jędrzej Klatka02.09.2020, 08:53; Aktualizacja: 02.09.2020, 08:55
Nie ma żadnych przeszkód, by dotować organizatora transportu w sąsiednim województwie

Nie ma żadnych przeszkód, by dotować organizatora transportu w sąsiednim województwieźródło: ShutterStock

COVID-19 dotknął zarówno przewoźników, którzy ponoszą straty na skutek zmniejszenia przychodów, jak i organizatorów, którzy nie są w stanie zwiększyć im dotacji przy zmniejszonych wpływach do budżetu. System trzeba zmienić, ale w pojedynkę będzie to zadaniem karkołomnym, a wręcz niemożliwym do udźwignięcia. Wspólnie z innymi jednostkami – ma szanse się udać.

Podczas lockdownu organizatorzy ograniczyli liczbę kursów w rozkładach jazdy, a niektóre linie zostały całkowicie zawieszone. Z perspektywy operatora oznacza to, że koszty stałe, a w szczególności koszty ogólnozakładowe, rozkładają się na mniejszą liczbę wozokilometrów, a tym samym ich udział w każdym wykonanym wozokilometrze wzrasta. Co gorsza, mimo że od wybuchu epidemii mija pół roku, z publicznego transportu wciąż nie korzysta tylu pasażerów co wcześniej, za to pojawia się coraz więcej gapowiczów. Bez podwyżki stawki za wozokilometr wielu operatorom grozi bankructwo.

Jednocześnie zamrożenie gospodarki spowodowało spadek wpływów z podatków, które zasilają budżety gmin. A utrzymanie dotychczasowej siatki połączeń przy znacznie zmniejszonych wpływach ze sprzedaży biletów wymaga zwiększenia dotacji gmin na pokrycie kosztów funkcjonowania komunikacji. Tymczasem przeciętny koszt jednego wozokilometra obniża zwiększenie skali wykonywanych usług transportowych (efekt skali znany w naukach ekonomicznych). Dlatego organizowanie publicznego transportu zbiorowego będzie wykonalne, jeżeli jednostki samorządu terytorialnego zaczną ze sobą współpracować. Pokazujemy, jak to zrobić.

Definicja i formy działania

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (dalej: u.p.t.z.) organizatorem jest właściwa jednostka samorządu terytorialnego albo minister właściwy do spraw transportu, zapewniający funkcjonowanie publicznego transportu zbiorowego na danym obszarze. Definicja ta nie wymienia jednak związków komunalnych ani związków powiatów, które nie mają statusu JST (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 lutego 2010 r., sygn. akt II FSK 1585/08), a jednak mogą być organizatorem tego typu usług.

Organizatorem publicznego transportu zbiorowego może więc być:

  • gmina (sama dla siebie albo wyznaczona w porozumieniu międzygminnym),
  • powiat (sam dla siebie albo wyznaczony w porozumieniu powiatów),
  • województwo,
  • minister,
  • związek międzygminny,
  • związek powiatów,
  • związek powiatowo-gminny,
  • związek metropolitalny.


Pozostało 88% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie