statystyki

Pakiet mobilności. Na międzynarodowych trasach busy wkrótce prawie jak TIR-y

autor: Maciej Wroński25.08.2020, 11:22; Aktualizacja: 25.08.2020, 11:25
bus, transport

Przewoźnik posiadający w swojej flocie oprócz dużych jednostek transportowych także busy będzie musiał się liczyć z tym, że naruszenia zasad i warunków wykonywania transportu drogowego popełnione przez kierowców tych pojazdów lub popełnione w związku z ich eksploatacją będą miały wpływ na jego dobrą reputacjęźródło: ShutterStock

Pakiet mobilności zmieni zasady wykonywania zarobkowych przewozów drogowych rzeczy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) pomiędzy 2,5 a 3,5 tony. Unijne przepisy niebawem wprowadzą wymóg m.in. uzyskania licencji wspólnotowej, posiadania i okazywania przez kierowców busów wypisu z tej licencji, a w dalszej przyszłości – instalacji tachografu, stosowania przepisów o czasie prowadzenia pojazdów, wymaganych przerwach w pracy i okresie odpoczynku kierowców.

Wejście w życie nowych regulacji jest rozłożone w czasie, a dodatkowo ustawodawca unijny zastosował odmienne terminy dla niektórych grup przedsiębiorców. W efekcie część przewoźników pierwsze nowe obowiązki obejmą już od 21 lutego 2022 r. – chodzi tu o tych, którzy oprócz busów posiadają też większe pojazdy. Pozostali ‒ wykonujący przewozy międzynarodowe wyłącznie busami – mają więcej czasu na przygotowania, pierwsze obowiązki czekają ich od maja. Spokojnie mogą spać tylko ci, którzy posiadają wyłącznie busy i świadczą nimi przewozy wyłącznie w kraju – oni nie muszą stosować przepisów rozporządzeń. Poniżej wyjaśniamy, kiedy dokładnie i dla kogo wchodzą nowe zasady wykonywania przewozów takimi pojazdami.

Jedną z większych zmian, jakie niesie ze sobą pakiet mobilności, jest objęcie unijnymi regulacjami transportowymi tych przedsiębiorców, którzy do zarobkowych przewozów drogowych rzeczy wykorzystują pojazdy silnikowe lub zespoły pojazdów o dmc powyżej 2,5 tony. [ramka 1] Temat ten wzbudza zainteresowanie, gdyż do tej pory wykorzystywanie w przewozach towarowych mniejszych pojazdów, o dmc do 3,5 t (zwanych popularnie busami), umożliwiało obejście licznych ograniczeń i uniknięcie wielu kosztów związanych z eksploatacją większych pojazdów. [ramka 2]

Ramka 1

Unijna rewolucja w transporcie w obronie francuskich i niemieckich interesów

Pakiet mobilności – czyli przyjęty przez Parlament Europejski 8 lipca br. pakiet zmian w unijnych przepisach regulujących międzynarodowy transport drogowy – został oficjalnie opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z 31 lipca br. Budził od początku kontrowersje, a forsowały go szczególnie Francja i Niemcy. Część przepisów weszła w życie już 20 sierpnia br. – głównie zmiany dotyczące czasu prowadzenia pojazdów, przerw i wymaganych okresów odpoczynku kierowców. Wejście w życie pozostałych przepisów – m.in. obowiązkowa wymiana tachografów na inteligentne urządzenia nowej generacji, obowiązek rejestracji przekraczania granicy państwowej, nowe warunki dostępu do zawodu przewoźnika drogowego, nowe zasady kabotażu, kary dla partnerów przewoźników czy też objęcie busów zasadami międzynarodowych przewozów drogowych – zostało rozłożone w czasie.

Ramka 2

Dziś wystarczy działalność gospodarcza


Pozostało 88% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie