Z fuzji Fiat Chrysler Automobiles i Grupy PSA powstanie czwarty co do wielkości koncern motoryzacyjny na świecie.
Połączenie obu koncernów zapowiedziano już kilka tygodni temu. Teraz ich władze podpisały umowę o fuzji. Za bieżącą działalność nowego podmiotu będzie odpowiadał dotychczasowy szef PSA Carlos Tavares. Niewykonawczą funkcję prezesa otrzyma John Elkann z FCA. Po połączeniu firma, której nazwy jeszcze nie podano, będzie czwartym na świecie koncernem pod względem sprzedaży samochodów (w 2018 r. obie firmy sprzedały łącznie 8,7 mln samochodów).
Sam proces łączenia potrwa 12–15 miesięcy, jego koszt jest szacowany na 2,8 mld euro. Docelowo fuzja ma przynosić roczne oszczędności rzędu 3,7 mld euro. Pieniądze te będą przeznaczane na rozwój technologii. Koncerny zaoszczędzą też na współdzieleniu platform dla nowych modeli, wspólnych zakupach podzespołów, a także na łączeniu działów IT, księgowości i marketingu. Fiat na fuzji zyska nowoczesne technologie stosowane w autach PSA, a Francuzi zwiększą swój dostęp do rynku amerykańskiego i Ameryki Łacińskiej.
Obie firmy zapewniły, że po połączeniu nie będzie redukcji zatrudnienia w fabrykach. Łącznie PSA i FCA dają w swoich zakładach pracę ok. 400 tys. osób.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, podkreśla, że konsolidacja jest odpowiedzią na nowe trendy w motoryzacji.
– Branża stoi dziś przed wielkim wyzwaniem, którym jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji, przede wszystkim CO2. Wprowadzenie nowych technologii i przygotowanie produkcji pojazdów napędzanych silnikami innymi niż spalinowe wymaga bardzo dużych nakładów finansowych. Dlatego firmy motoryzacyjne stają przed koniecznością nawiązywania współpracy i produkowania wspólnych rodzin pojazdów czy też łączenia się. Efekt skali daje oszczędności kosztów produkcji, kosztów badania i rozwoju oraz pozwala utrzymać konkurencyjną pozycję na rynku – podkreśla Faryś.
W czerwcu tego roku nową umowę o sojuszu kapitałowym podpisały japońskie Toyota i Subaru. Toyota zwiększyła swoje udziały w Subaru do 20 proc. Firmy ogłosiły również współpracę przy projektowaniu platformy dla samochodów elektrycznych. Toyota współpracuje również z francuskim PSA przy budowie samochodu transportowego – Proace i z BMW przy sportowym samochodzie Supra.
PSA w 2017 r. za 2,2 mld euro przejął od General Motors niemieckiego Opla. Sprzedaż Opla i brytyjskiego Vauxhalla była ostatnim elementem wycofania się GM z Europy. Sam Fiat jeszcze za czasów legendarnego prezesa Sergio Marchionne przejął w 2014 r. amerykańskiego Chryslera. Włosi interesowali się Chryslerem już od 2009 r., stopniowo wykupując udziały.