Nie będzie fuzji gigantów. Alstom i Siemens nie pojadą razem

autor: Krzysztof Śmietana07.02.2019, 07:18; Aktualizacja: 07.02.2019, 08:57
maszynista w pociągu

O możliwych fuzjach od dłuższego czasu mówi się w także w przypadku polskich producentów taboru. Komentatorzy wskazywali, że to będzie łatwe zwłaszcza w przypadku Fabryki Pojazdów Szynowych Cegielski i Pesy, bo obie firmy zostały przejęte przez państwowe podmioty. Prezes bydgoskiego producenta nie wykluczał takiej fuzji, ale uznał, że to raczej bardzo odległa perspektywa.źródło: ShutterStock

Zablokowanie przez KE fuzji gigantów oznacza, że także w Polsce można liczyć na większą konkurencję w przetargach.

Groźbą znacznego zmniejszenia się konkurencji Bruksela argumentowała brak zgody na połączenie obu gigantów. Komisja Europejska bała się zmonopolizowania dwóch części rynku kolejowego – produkcji pociągów dużych prędkości oraz urządzeń sterowania ruchem. Tymczasem sama fuzja miała na celu stworzenie europejskiego gracza, który byłby w stanie poradzić sobie z rosnącą konkurencją ze strony firm z Azji, zwłaszcza z Chin. Do Europy coraz mocniej zaczyna wchodzić m.in. chińska firma CRRC, która stała się największym producentem taboru na świecie.

Jak decyzja Komisji Europejskiej wpłynie na rynek polski, a także tutejsze oddziały firm? Marcin Górecki, rzecznik Siemensa w Polsce, w przesłanym komunikacie ubolewa, że podejmowane i planowane w związku z ewentualną fuzją działania mające zapobiec monopolizacji zostały uznane przez Komisję Europejską za niewystarczające. Siemens w związku z szykowanym połączeniem już ponad pół roku temu wydzielił w Polsce spółkę zajmującą się częścią transportową. Od przedstawicieli firmy słyszymy, że brak zgody na fuzję nie zmieni znacząco planów wobec naszego kraju. Jak mówił nam niedawno Krzysztof Celiński, prezes Siemens Mobility Polska, jeden z głównych celów firmy to sprzedaż znacznie większej liczby taboru. Dotychczas poza pociągami dla Metra Warszawskiego, lokomotywami dla kolei czy niedużą liczbą tramwajów firma nie zdobyła innych zleceń w Polsce. Siemens chciałby też w kolejnych miastach uruchamiać systemy sterowania sygnalizacją świetlną. Na razie zainstalował je m.in. w Warszawie, Krakowie i Poznaniu.


Pozostało jeszcze 63% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie