Po 1 kwietnia wszystkie homologowane pojazdy osobowe oraz dostawcze do 3,5 tony nowego typu będą wyposażone w moduł wykrywania kolizji drogowej i wzywania pomocy na miejsce zdarzenia. Mowa o tzw. systemie eCall, który umożliwia automatyczne przesłanie wiadomości na numer 112.
– Zamontowany w pojeździe system będzie uśpiony do chwili wypadku bądź kolizji, w następstwie których zostaną aktywowane poduszki powietrzne auta. Wówczas eCall wygeneruje powiadomienie do Centrum Powiadamiania Ratunkowego – tłumaczy Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego. Będzie ono zawierało informacje o lokalizacji auta, czasie zdarzenia, kierunku jazdy, rodzaju paliwa, maksymalnej liczbie przewożonych pasażerów, numerze identyfikacji auta (VIN) oraz o tym, czy zgłoszenie było wysłane ręcznie czy automatycznie.
– W przypadku automatycznego wywołania alarmu wyszkolony operator centrum ratunkowego, poprzez urządzenie eCall, będzie próbował kontaktować się z podróżującymi w celu ustalenia dodatkowych informacji. Gdy kontakt nie będzie możliwy, podejmie decyzję o udzieleniu pomocy i o jej zakresie. System może być także aktywowany zdalnie przez kierowcę bądź pasażera, niekoniecznie biorących udział w zdarzeniu drogowym, za pomocą przycisku „SOS” – dodaje Krupiński.
Pomysł stworzenia systemu pojawił się pod koniec lat 90. ubiegłego wieku. Potem wejście w życie przepisów wielokrotnie przesuwano. Ostatecznie Parlament Europejski przyjął rozporządzenia dotyczące eCall w kwietniu 2015 r. ustalając trzyletnie vacatio legis. Według Komisji Europejskiej system pozwoli na skrócenie czasu powiadamiania służb ratunkowych o wypadkach drogowych o 60 proc. w miastach i o 50 proc. poza nimi. – Szacuje się, że w krajach UE zmniejszy to liczbę poważnych obrażeń o 6 proc., a ofiar śmiertelnych o 4 proc., czyli o 2,5 tys. rocznie mniej – przytacza Mikołaj Krupiński.
Wczoraj Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zapewniło, że już od października ub.r. System Informatyczny Centrów Powiadamiania Ratunkowego na terenie całej Polski jest gotowy do przyjmowania i obsługi zgłoszeń z systemu eCall.