Oszczędzanie na samolocie i lotnisku
Pierwszą kwestią, która wpływa na konkurencyjne ceny niskobudżetowych przewoźników jest fakt, iż korzystają oni zazwyczaj samolotów jednego typu. Pozwala to na kupowanie części zamiennych w ilościach hurtowych. Ponadto wpływa na niższe koszty przeglądów czy ewentualnych napraw. Korzystanie z jednej floty to też oszczędzanie na paliwie oraz szansa otrzymania upustu ceny u jego producenta. Jeśli chodzi o lotniska, to wybierane są te peryferyjne, oddalone od centrów miast, a przy tym tańsze.
Więcej pasażerów, mniej personelu
Na pokładach samolotów tanich linii fotele są zdecydowanie liczniejsze niż w przypadku tradycyjnych. Pozwala to na zabranie większej ilości osób, ale tym samym obniża komfort podróży – jest po prostu ciasno. Ponadto do biletów nie są przypisane konkretne miejsca. Zwiększonej liczbie podróżujących nie towarzyszy poszerzenie grupy personelu. Wręcz przeciwnie – liczba pracowników przypadających na jednego pasażera samolotu np. Ryanair jest zauważalnie zredukowana w porównaniu z LOT-em czy British Airways.
Czas to pieniądz
Maksyma ta jest z pewnością znana niskobudżetowym przewoźnikom. Nie bez powodu rezygnują oni z systemu przesiadkowego. Istnieje możliwość zakupu biletu z miejsca A do miejsca B. Bilet na dalszy lot nabywamy, narażając się na spore ryzyko. Jeśli pierwszy samolot się spóźni, przebukowanie lub rezygnacja z następnego wiąże się z bardzo wysokimi kosztami.
Skracany jest też czas postoju na lotnisku- nikt nie czeka na spóźnionych pasażerów i nie są oni wzywani do bramki.
Nasz klient, swój pan
Podróżujący tanimi liniami lotniczymi musi samodzielnie dopełnić szeregu formalności, w których pomogliby mu przewoźnicy tradycyjni. Należą do nich: rezerwacja i zamawianie biletów, odprawa, drukowanie karty pokładowej czy zakup dodatkowych usług. Wszystko odbywa się przez internet, co pozwala znacznie zmniejszyć koszty, ale jednocześnie obarcza pasażera całą odpowiedzialnością. W przypadku jakichkolwiek komplikacji, ma on do dyspozycji wyłącznie infolinię- w dodatku bardzo drogą, podobnie jak potencjalne anulowanie rezerwacji.
Dodatkowe usługi to dodatkowy koszt
Podróżując tradycyjną linią lotniczą można liczyć na napój oraz kanapkę – w przypadku krótszych tras czy ciepły posiłek – podczas dłuższych. Na pokładach tanich linii, za każde pożywienie trzeba dodatkowo zapłacić. Podobnie jak za bagaż – w cenę biletu wliczony jest wyłącznie ten podręczny.
Reklama dźwignią handlu
Rentowność niskobudżetowych przewoźników wynika z faktu, iż wykorzystują wiele możliwości na uzyskanie dodatkowych przychodów. Jedną z nich jest umieszczanie reklam na lukach bagażowych. Inną- sprzedawanie na pokładzie samolotu drobnych przedmiotów, perfum, kosmetyków czy losów na loterię.