Nie będzie zwrotu części unijnej dotacji do oddanego do użytku w końcu 2012 r. portu lotniczego Lublin. Korekty dofinansowania domagała się Komisja Europejska z powodu mniejszej niż planowano liczby pasażerów korzystających z lotniska.

Ministerstwo Rozwoju potwierdziło w piątek, że nie ma konieczności dokonywania żadnego zwrotu pieniędzy, ani przez lotnisko, ani przez samorządy – powiedziała rzeczniczka marszałka województwa lubelskiego Beata Górka.

Budowa lubelskiego lotniska kosztowała ogółem 476 mln zł, a dotacja z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013 wyniosła 144,5 mln zł.

Od 2014 r. trwały rozmowy samorządu województwa z Komisją Europejską, która chciała zmniejszyć udzieloną dotację o 40 mln zł. Korekta była spowodowana niewykonaniem zakładanych wcześniej wskaźników dotyczących liczby pasażerów i zbyt rozbudowaną infrastrukturą portu lotniczego. W 2014 r. lotnisko obsłużyło 187,5 tys. pasażerów, a według deklaracji miało ich być 270 tys.

Po negocjacjach zapadła decyzja, że dotacja na lotnisko zostanie zmniejszona o 23,66 mln zł, przy tym te pieniądze będą rozliczone jako dofinansowanie do innych projektów transportowych w regionie, sfinansowanych przy udziale RPO. To rozwiązanie zostało ostatecznie zaakceptowane 2 marca tego roku w Brukseli na spotkaniu przedstawicieli Komisji Europejskiej, Ministerstwa Rozwoju oraz zarządu województwa lubelskiego.

„Nie powoduje to konieczności zwrotu środków i tym samym żądania tych środków od lotniska. W toku realizacji Programu Operacyjnego udało nam się nazbierać pieniędzy z wydatków kwalifikowanych ze wszystkich projektów i w ramach tej puli zostanie dokonane pomniejszenie, które nie odbije się negatywnie na finansach żadnego z beneficjentów” – powiedział marszałek województwa lubelskiego Sławomir Sosnowski.

Port Lotniczy Lublin zajmuje obszar 300 ha. Pas startowy ma 2,5 km długości. Terminal o powierzchni 11 tys. metrów kwadratowych jest przystosowany do obsługi pół miliona pasażerów rocznie. W tym roku ma się rozpocząć jego rozbudowa, hala odlotów ma być powiększona o 1,8 tys. metrów kwadratowych.

W pierwotnych planach terminal lotniska miał mieć 23 tys. metrów kwadratowych. W 2010 r. w trakcie projektowania terminala zapadła decyzja o jego zmniejszeniu o połowę. Zmiana spowodowana została zaleceniami ekspertów z organizacji JASPERS współpracujących z Komisją Europejską, która zatwierdzała przyznanie środków unijnych na sfinansowanie budowy lotniska. Według ekspertów JASPERS planowany początkowo terminal był za duży w stosunku do spodziewanego ruchu na lotnisku.

Liczba pasażerów korzystających z lotniska systematycznie rośnie. W 2014 r. było 187,5 tys. podróżnych; w 2015 r. - 265 tys. osób, zaś w ubiegłym roku – 377 tys.

Z lubelskiego lotniska przewoźnicy oferują połączenia m.in. do Londynu, Oslo, Dublina, Monachium, Sztokholmu, Barcelony i Tel Awiwu.

Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.