Rząd zapowiedział koniec dominacji tras wschód-zachód w programie inwestycyjnym. Niestety te w układzie południkowym nie powstaną zbyt szybko.
● A1 z Łodzi w stronę Śląska. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapewnia, że priorytetem jest 81-kilometrowy odcinek autostrady A1 między Piotrkowem Trybunalskim a Częstochową (częściowo po śladzie gierkówki). To już ostatni brakujący fragment na jej 560-kilometrowym przebiegu przez Polskę.
Pod koniec października minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że trasa skomunikuje porty w Gdańsku i Gdyni z centrum i południem kraju, a także Czechami i Słowacją. Jednocześnie ogłosił „skierowanie trasy do realizacji”. Jak sprawdziliśmy, obiecywanych wtedy pięciu przetargów nie ma do dziś (choć MIB zapowiadał je na 2016 r.). W GDDKiA usłyszeliśmy, że powinny się pojawić na początku 2017 r., ale szczegółów brak. Wiadomo, że betonowa trasa będzie miała po trzy pasy ruchu, a jej budowa pochłonie ok. 3,5 mld zł. Po latach analiz stanęło na tym, że powstanie za pieniądze z budżetu.