Do wojewody wpłynęła skarga na działalność wójta wskazująca na nieprawidłowości oraz błędy proceduralne popełnione w sprawie rozgraniczeniowej. Została ona przesłana według właściwości do rady gminy. Ta w podjętej uchwale uznała ją za niezasadną. Wojewoda akt ten zaskarżył do sądu administracyjnego. Czy miał prawo to zrobić?
Do wojewody wpłynęła skarga na działalność wójta wskazująca na nieprawidłowości oraz błędy proceduralne popełnione w sprawie rozgraniczeniowej. Została ona przesłana według właściwości do rady gminy. Ta w podjętej uchwale uznała ją za niezasadną. Wojewoda akt ten zaskarżył do sądu administracyjnego. Czy miał prawo to zrobić?
Tak, gdyż zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), po upływie terminu wskazanego w art. 91 ust. 1 u.s.g. (tj. 30 dni od otrzymania) organ nadzoru nie może we własnym zakresie stwierdzić nieważności uchwały. Może on zaskarżyć akt do sądu administracyjnego.
W orzecznictwie panuje jednak ugruntowany pogląd, że uregulowany w dziale VIII kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) tryb ogólnoskargowy jest samodzielnym, jednoinstancyjnym postępowaniem o charakterze uproszczonym, które kończy się czynnością materialno-techniczną – zawiadomieniem o sposobie załatwienia skargi. Na zawiadomienie wnoszącemu skargę nie służy skarga do sądu administracyjnego. Nie jest ono bowiem innym niż decyzje i postanowienia aktem lub czynnością z zakresu administracji publicznej (por. postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 września 2009 r., sygn. akt I OSK 1064/09; postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. z 8 lipca 2009 r., sygn. akt II SA/Go 423/09). Za zasadę należy uznać zatem niedopuszczalność skargi do sądu administracyjnego na zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi, wydane przez właściwy organ po przeprowadzeniu postępowania w trybie działu VIII k.p.a. Stwierdzenie to zasadniczo odnosi się również do tych zawiadomień, które są wydawane przez kolegialne organy administracji, rozpatrujące skargi powszechne w formie uchwały. Jedyną bowiem możliwą formą zajęcia przez nie stanowiska są uchwały, jak to ma miejsce w tej sprawie.
Ale zdaniem WSA w Gorzowie Wlkp. wyrażonym w wyroku z 29 czerwca 2016 r. (sygn. akt II SA/Go 221/16), wskazane regulacje nie oznaczają, że ustawy szczególne nie mogą przewidywać możliwości zaskarżenia zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi. Taką regulacją jest m.in. art. 93 ust. 1 u.s.g. Przepis ten nie zawiera ograniczeń dotyczących zakresu przedmiotowego zaskarżania uchwał podejmowanych przez organy JST, a więc organ nadzoru jest uprawniony do wniesienia skargi o stwierdzenie nieważności uchwały podjętej na podstawie art. 229 k.p.a. Kompetencje nadzorcze wojewody obejmują swym zakresem także akty rady gminy podejmowane w oparciu o art. 229 pkt 3 k.p.a. w sprawie rozpatrzenia skarg. Pogląd WSA w Gorzowie Wlkp. jest zgodny z ukształtowaną już linią orzeczniczą (por. wyrok WSA w Łodzi z 9 września 2014 r., sygn. akt II SA/Łd 710/14, wyrok NSA z 28 kwietnia 2010 r., sygn. akt I OSK 209/10).
Podstawa prawna
Art. 229 pkt 3, art. 238 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.).
Art. 58 par. 1 pkt 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama