Tak wynika z projektu rozporządzenia ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie wniosków i realizacji umów o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej oraz o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy, który trafił do konsultacji. Jego przepisy uregulują na nowo zasady korzystania z tych dwóch form wsparcia skierowanych do osób bezrobotnych oraz pracodawców i zastąpią te, które są zawarte w rozporządzeniu z 14 lipca 2017 r. (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 243 ze zm.).

Dodatkowe dane w wniosku o dotację

Wspomniany projekt rozporządzenia szczegółowo określa, jakie informacje muszą się znaleźć we wniosku, jaki osoba bezrobotna składa w powiatowym urzędzie pracy, aby mogła otrzymać dotację na założenie własnego biznesu. W porównaniu z obowiązującymi przepisami w tym zakresie będzie zobligowana do podania większej liczby informacji na swój temat. Poza imieniem i nazwiskiem, numerem PESEL oraz adresem zamieszkania będzie to też adres poczty elektronicznej, numer telefonu oraz adres do doręczeń elektronicznych, jeśli go posiada. Dodatkowo osoba bezrobotna powinna we wniosku wpisać też informacje o wykształceniu, ukończonych szkoleniach, ewentualnym doświadczeniu zawodowym lub umiejętnościach przydatnych do wykonywania planowanej działalności. Następnie projekt wskazuje, jak będzie przebiegało rozpatrzenie wniosku i przyznanie dofinansowania oraz weryfikacja prawidłowości wykorzystania uzyskanego dofinansowania. Tak jak do tej pory osoba, która je otrzyma, będzie zobligowana do złożenia w PUP w ciągu dwóch miesięcy od rozpoczęcia działalności gospodarczej rozliczenia wydatkowanych pieniędzy.

Będzie termin na rozliczenie refundacji

Więcej danych niż teraz wymagają przepisy będzie podawanych również przez pracodawców wnioskujących o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla zatrudnianej osoby bezrobotnej. Chodzi m.in. o numer KRS oraz datę uzyskania statusu przedsiębiorstwa społecznego. Tak jak przy dotacji na własny biznes, tak i w odniesieniu do refundacji projekt rozporządzenia reguluje procedurę rozpatrzenia wniosku, udzielenia pracodawcy zwrotu kosztów oraz ich rozliczenia. Co ważne, dotychczas przepisy nie ustalały terminu, w jakim ma to zrobić. To się jednak zmieni, bo zgodnie z projektem nowego rozporządzenia rozliczenie będzie składane w ciągu dwóch miesięcy od podpisania umowy z PUP na przyznanie refundacji.

W projekcie uwzględnione zostały też przepisy przejściowe, które przewidują m.in., że wnioski o dotację i refundację, które nie zostaną rozpatrzone przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia (co nastąpi po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw), będą załatwiane jeszcze na podstawie rozporządzenia z 14 lipca 2017 r. ©℗