Zastrzeżenia do przyjętych rozwiązań ma Maciej Telec, główny legislator Senatu. Wyjaśnia, że w dotychczasowym stanie prawnym, zgodnie z art. 13b ust. 2a ustawy o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 320 ze zm.), śródmiejska strefa płatnego parkowania może być, jak sama nazwa wskazuje, ustanawiana na obszarze miasta, po spełnieniu warunków określonych w tym przepisie.
„Zmiana art. 13b ust. 2a polegająca na tym, że śródmiejską strefę płatnego parkowania będzie można ustalić również na obszarze uzdrowiska lub obszarze ochrony uzdrowiskowej, nie rozstrzyga w sposób jednoznaczny, czy będzie mogła zostać utworzona tylko w gminie uzdrowiskowej o statusie miasta czy również w uzdrowiskowych gminach wiejskich” – zauważa Maciej Telec. I dodaje, że za pierwszą ewentualnością przemawia wykładnia literalna (użycie dookreślenia „śródmiejska” oraz cały kontekst art. 13b ust. 2a). Druga wynika z wykładni celowościowej (z dyskusji prowadzonej w sejmowej komisji wydaje się wynikać wniosek, że posłowie chcieli wprowadzić śródmiejską strefę płatnego parkowania również do uzdrowiskowych gmin wiejskich).
Tymczasem zgodnie z par. 6 Zasad techniki prawodawczej przepisy ustawy redaguje się tak, aby dokładnie i w sposób zrozumiały dla adresatów zawartych w nich norm wyrażały intencje prawodawcy. Zdaniem legislatora w świetle tej dyrektywy, aby osiągnąć cel założony przez autorów nowelizacji oraz uniknąć wątpliwości interpretacyjnych, przepis dający możliwość ustanowienia „uzdrowiskowej” strefy płatnego parkowania we wszystkich (miejskich oraz wiejskich) gminach uzdrowiskowych, na zasadach analogicznych do dotychczasowej śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, powinien zostać wyodrębniony jako oddzielna jednostka redakcyjna w art. 13b ustawy o drogach publicznych, a kolejne ustępy w tym przepisie należałoby odpowiednio zmodyfikować.
Senatorowie mogą jeszcze poprawić nowelę. Dzisiaj senackie komisje samorządu terytorialnego i administracji państwowej oraz infrastruktury będą pracowały nad tą ustawą. ©℗
Nie każda gmina utworzy strefę
Nowelizacja ustawy o drogach publicznych zmienia przepis określający zasady ustanawiania śródmiejskich stref płatnego parkowania. Ma w założeniu projektodawców zapobiegać zjawisku tzw. kongestii samochodowej – oznacza to, że napływ samochodów w szczycie sezonu i w weekendy sprawia, że powierzchnia zajęta przez pojazdy zaparkowane w centrach miast bywa większa niż całkowita powierzchnia dróg publicznych tego obszaru. Kierowcy wykorzystują do parkowania każdy wolny fragment przestrzeni, niszcząc przy tym zieleń miejską oraz szkodząc zabytkom. Tak duże natężenie ruchu samochodowego ma także negatywne skutki dla środowiska, spowodowane emisją spalin i hałasu. Dziś gmina powyżej 100 tys. mieszkańców, aby walczyć z tym zjawiskiem, może wprowadzić strefę płatnego parkowania na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, w celu np. zwiększenia rotacji parkujących pojazdów. ©℗
Podstawa prawna
Etap legislacyjny
Ustawa skierowana do Senatu