Co prawda przesłanka odmowy uzgodnienia warunków środowiskowych dla inwestycji, która będzie uciążliwa zapachowo dla sąsiadów, wprost nie wynika z przepisów prawa, tym niemniej w świetle orzecznictwa sądowego ostatnich lat można ją wyprowadzać z zasad prewencji oraz zasad przezorności, które przenikają całe prawo ochrony środowiska.
Realizacja przedsięwzięć uciążliwych dla zdrowia ludzi, np. z powodu hałasu czy też odorów, budzi wiele emocji i opory ze strony społeczeństwa. Znacząca część tego rodzaju inwestycji wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, która jest zwieńczona decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach. Tego rodzaju decyzja nie jest decyzją uznaniową. Wiążą się z nią bardzo istotne konsekwencje prawne. Stanowi ona bowiem swoisty prejudykat dla kolejnych decyzji administracyjnych stanowiących podstawę do realizacji, a następnie eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia. W orzecznictwie przyjmuje się, że organ właściwy do wydania tej decyzji musi ją wydać, o ile inwestor spełni wymagania określone przepisami prawa. Przesłanki wydania decyzji negatywnej (tzn. decyzji o odmowie ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla planowanego przedsięwzięcia) muszą zaś wynikać z konkretnie wskazanych uregulowań prawnych i faktycznych.
Kiedy można odmówić zgody na budowę
Bezpośrednie przesłanki odmownej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach ujęte są w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej: ustawa środowiskowa). Dotyczą one:
1) niezgodności lokalizacji inwestycji z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (art. 80 ust. 2 ustawy środowiskowej);
2) braku zgody wnioskodawcy na realizację przedsięwzięcia w innym wariancie proponowanym przez wnioskodawcę, gdy organ skorzysta z możliwości wskazanej w art. 81 ust. 1 ustawy środowiskowej;
3) wykazania negatywnego oddziaływania na obszar Natura 2000 przy jednoczesnym brakbraku spełnienia przesłanek z art. 34 ustawy o ochronie przyrody (art. 81 ust. 2 ustawy środowiskowej);
4) wykazania, że przedsięwzięcie może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych związanych z ochroną wód (art. 81 ust. 3 ustawy środowiskowej).
WAŻNE DJP – duża jednostka przeliczeniowa – to jednostka przeliczeniowa inwentarza. Jednostka DJP według polskich norm odpowiada krowie o masie 500 kg. Dla kur współczynnik przeliczeniowy DJP wynosi 0,004, co po przeliczeniu oznacza, że jednej krowie odpowiada 250 kur.
W orzecznictwie sądów administracyjnych została wypracowana jednak linia orzecznicza, zgodnie z którą stwierdzenie nadmiernego wpływu uciążliwości zapachowych na warunki życia ludzi, ocenianego przez pryzmat fundamentalnych dla prawa ochrony środowiska zasad prewencji oraz przezorności (art. 6 ust. 1 i 2 ustawy Prawo ochrony środowiska, dalej: p.o.ś. oraz art. 191 ust. 1 i 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej), może uzasadniać odmowę ustalenia środowiskowych uwarunkowań przedsięwzięcia (por. np. wyroki NSA z 25 maja 2020 r., sygn. akt II OSK 2874/19; z 14 marca 2018 r., II OSK 1281/16 oraz z 12 lutego 2018 r., sygn. akt II OSK 1157/17).
Wykładnia sądów
Poglądy w tym zakresie zostały zebrane w wyroku WSA w Warszawie z 9 września 2020 r. (sygn. akt IV SA/Wa 2720/19). Sąd ten odwołał się do wcześniejszego wyroku NSA z 25 maja 2020 r. (sygn. akt II OSK 2874/19), dotyczącego sprawy, w której inwestor domagał się wydania zgody środowiskowej dla inwestycji w postaci czterech kurników o łącznej obsadzie 995,62 DJP (dużych jednostek przeliczeniowych inwentarza). Przy czym ta znacząca inwestycja (na łącznie ok. 250 tys. kur) miała być zlokalizowana w odległości 120 m od zabudowy rozproszonej i 250 m od zwartej zabudowy wsi.
NSA stwierdził: „Sąd I instancji prawidłowo zaakceptował zastosowanie przez organy zasad prawa ochrony środowiska – zasady prewencji, zasady przezorności i zasady zrównoważonego rozwoju, uznając, że realizacja planowanej inwestycji nie jest możliwa. W sytuacji braku norm określających parametry stężeń substancji zapachowych w powietrzu, zasady te nakazują powstrzymanie realizacji inwestycji hodowli drobiu na taką skalę w tak niewielkiej odległości od zabudowań mieszkalnych. Nie ulega bowiem wątpliwości, że oddziaływanie substancji zapachowych pochodzących z hodowli drobiu o takim rozmiarze będzie odczuwalne i uciążliwe, a do tego niemalże permanentne, biorąc pod uwagę planowanych kilka cykli chowu w ciągu roku (jak wynika z raportu, s. 9, łącznie 336 dni). Brak stosownych norm chroniących życie i zdrowie ludzi przed oddziaływaniami odorów, nakłada na organy obowiązek zapobiegania potencjalnym zagrożeniom związanym z tego typu oddziaływaniami”. WSA w Warszawie podzielił cytowane rozważania NSA dotyczące wykładni i zastosowania zasad zrównoważonego rozwoju (art. 5 Konstytucji RP w zw. z art. 3 pkt 50 p.o.ś.) oraz zasady prewencji i zasady przezorności (art. 6 p.o.ś.) w sprawach dotyczących oceny oddziaływania wysoce odorotwórczych przedsięwzięć na środowisko. ©℗
Podstawa prawna
Podstawa prawna
art. 80 ust. 2, art. 81 ust. 1–3 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1112)
art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 54; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1940)
art. 191 ust. 1 i 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej z 25 marca 1957 r. (t.j. Dz.Urz. UE z 2004 r. L90, s. 864)