Regionalna izba obrachunkowa zarzuciła burmistrzowi, że niewłaściwie dokumentuje wyniki przetargów na zbywanie nieruchomości. Urząd gminy nie dysponuje bowiem dokumentami potwierdzającymi zamieszczanie informacji o wyniku przetargu w Biuletynie Informacji Publicznej. Czy nie wystarczy nasze oświadczenie?

Obowiązki i zadania organów jednostek samorządu terytorialnego związane z przetargiem określa rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (dalej: rozporządzenie o przetargach). W szczegółowy sposób określa ono m.in. obowiązki co do informowania o przetargu i jego wyniku. W myśl par. 6 rozporządzenia o przetargach właściwy organ podaje do publicznej wiadomości ogłoszenie o przetargu „co najmniej na okres 30 dni przed wyznaczonym terminem przetargu, a w przypadku nieruchomości, której cena wywoławcza jest wyższa niż równowartość 100 000 euro, co najmniej na okres dwóch miesięcy przed wyznaczonym terminem przetargu”. W ogłoszeniu o przetargu nie można zamieszczać terminów kolejnych przetargów lub rokowań na zbycie tej samej nieruchomości. W jednym ogłoszeniu o przetargu można zamieszczać informacje o przetargach na więcej niż jedną nieruchomość.

Informacja o rezultatach

Zgodnie z par. 12 ust. 1 rozporządzenia o przetargach w przypadku niezaskarżenia w wyznaczonym terminie czynności związanych z przeprowadzeniem przetargu albo w razie uznania skargi za niezasadną właściwy organ informację o wyniku przetargu podaje do publicznej wiadomości, zamieszczając ją w BIP na stronie podmiotowej urzędu go obsługującego oraz wywieszając w swojej siedzibie, na okres co najmniej 7 dni. Musi ona zawierać:

1) datę i miejsce oraz rodzaj przeprowadzonego przetargu,

2) oznaczenie nieruchomości będącej przedmiotem przetargu według katastru nieruchomości i księgi wieczystej,

3) liczbę osób dopuszczonych oraz osób niedopuszczonych do uczestniczenia w przetargu,

4) cenę wywoławczą nieruchomości oraz najwyższą cenę osiągniętą w przetargu albo informację o złożonych ofertach lub o niewybraniu żadnej z ofert,

5) imię, nazwisko albo nazwę lub firmę osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości.

Przy czym informację o wyniku przetargu w odniesieniu do nieruchomości, o których mowa w art. 57 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami (chodzi o nieruchomości, które pozostały po zlikwidowanej lub sprywatyzowanej państwowej osobie prawnej), oraz nieruchomości ujętych w ewidencji, o której mowa w art. 60 ust. 2 pkt 1 (czyli przeznaczonych na potrzeby określonych jednostek Skarbu Państwa), zamieszcza się w BIP na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.

Dokumentowanie

Z przepisów nie wynika jednoznacznie, czy i jak jednostka samorządowa musi dokumentować zamieszczenie w BIP informacji o wyniku przetargu. Jednak w orzecznictwie regionalnych izb obrachunkowych pojawia się stanowisko, że dla weryfikowalności (sprawdzenia) prawidłowości postępowania organu niezbędne jest udokumentowanie zamieszczenia w BIP informacji o wyniku przetargu. Na przykład RIO w Łodzi w wystąpieniu pokontrolnym z 6 listopada 2024 r. (znak WK–602/49/2024) za nieprawidłowość uznała to, że gmina nie przedłożyła kontrolującym dokumentów potwierdzających zamieszczenie informacji o wyniku przetargu w BIP na stronie podmiotowej urzędu. Według RIO organ powinien zapewnić sprawdzenie wykonania obowiązku publikacji wyniku przetargu w BIP. Złożenie oświadczenia przez organ nie będzie w pełni wiarygodne.

Podsumowując: burmistrz, gospodarując mieniem samorządowym, ma zapewnić transparentność postępowania dotyczącego zbywania nieruchomości. Wynik przetargu gmina musi zatem ogłosić w BIP urzędu. To trzeba jednak odpowiednio udokumentować, np. wydrukiem ze strony. Samo oświadczenie może być w trakcie kontroli organu nadzoru uznane za niewystarczające. ©℗