Placówki zajmujące się małymi dziećmi będą musiały spełniać wymogi zaliczające się do trzech obszarów: pracy z dziećmi, organizacji pracy personelu oraz współpracy kadry z rodzicami.
Tak przewiduje projekt rozporządzenia ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie standardów opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Jego przygotowanie jest związane z nowelizacją przepisów ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 338 ze zm.), która zakłada, że od 1 stycznia 2026 r. żłobki, kluby dziecięce oraz dzienni opiekunowie będą musieli obowiązkowo przestrzegać określonych rozporządzeniem standardów. Teraz jest bowiem tak, że ich spełnianie jest fakultatywne, zaś wprowadzenie obligatoryjności ma spowodować ujednolicenie i podniesienie jakości opieki zapewnianej przez placówki przeznaczone dla małych dzieci.
Zgodnie z art. 6c ustawy żłobkowej standardy dzielą się na niezbędne oraz fakultatywne i ten podział został uwzględniony w projekcie rozporządzenia. Są one opisane w dwóch załącznikach do niego. Co więcej, w odniesieniu do wymogów obowiązkowych został zaproponowany dodatkowy podział na te, które podmiot prowadzący żłobek, klub dziecięcy, zatrudniający dziennego opiekuna lub osoba pełniąca taką funkcję w ramach działalności gospodarczej na własny rachunek musi spełnić przed uzyskaniem wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych bądź wykazu dziennych opiekunów, oraz standardy, których muszą przestrzegać w trakcie bieżącego funkcjonowania.
Projekt rozporządzenia wskazuje, że standardy – zarówno te obowiązkowe, jak i fakultatywne – dotyczą trzech obszarów. Pierwszym z nich jest praca z dziećmi i, przykładowo, w ramach wymogów obowiązkowych placówka ma m.in. zapewniać dzieciom warunki do poznawania i doświadczania otaczającego świata, tworzyć środowisko sprzyjające mówieniu, słuchaniu i porozumiewaniu się, umożliwiać rozwój sprawności fizycznej oraz wspierać poczucie przynależności i uważności na inne osoby. Drugim obszarem regulowanym standardami jest organizacja pracy personelu. W odniesieniu do wymogów obowiązkowych mowa jest o tym, że pracownicy mają dbać o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci, ich adaptację odbywającą się w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb, a placówka ma im umożliwiać podnoszenie kwalifikacji. Wreszcie trzeci obszar objęty standardami to współpraca z rodzicami. W tym przypadku wymogi obligatoryjne kładą nacisk na tworzenie warunków pozwalających rodzicom na włączanie się w życie placówki i podnoszenie umiejętności rodzicielskich oraz na wzajemny szacunek oraz otwartość w celu kształtowania spójnego środowiska rozwoju dzieci.
Ponadto projekt rozporządzenia stanowi, że standardy będą realizowane na podstawie planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego, którego stworzenie jest zresztą jednym z wymogów zawartych w standardach obowiązkowych. Plan powinien brać pod uwagę specyfikę konkretnej placówki, w tym jej lokalizację, zasoby oraz dostępną przestrzeń, i być konsultowany z rodzicami lub radą rodziców, gdy ta została powołana. Projekt zobowiązuje podmiot prowadzący daną instytucję opieki lub dziennego opiekuna do przeprowadzania raz do roku analizy planu i dostosowywania go do potrzeb dzieci, które aktualnie do niej uczęszczają. ©℗
Podstawa prawna
Etap legislacyjny
Konsultacje projektu rozporządzenia