Po przeprowadzeniu kontroli regionalna izba obrachunkowa nakazała, by miejski zarząd nieruchomości (gminna jednostka budżetowa) zaprzestał zarządzania nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych. Tymczasem zadanie to zostało mu powierzone na mocy uchwały rady miasta, gdyż w budynkach wspólnot są lokale samorządowe. Czy RIO ma rację?

W podanym stanie faktycznym trzeba przeanalizować przepisy ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.) oraz ustawy o gospodarce komunalnej (dalej: u.g.k)

Zadania własne

Ogólny katalog zadań własnych gminy ustawodawca określił w art. 7 u.s.g. W myśl jego ust. 1 zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Dodano, że „w szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; działalności w zakresie telekomunikacji; lokalnego transportu zbiorowego; ochrony zdrowia; pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych; wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej; czy gminnego budownictwa mieszkaniowego”.

Z kolei zgodnie z art. 9 u.s.g. w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Przy czym gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

Rola jednostek budżetowych

W myśl art. 2 u.g.k. gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Zgodnie z art. 7.u.g.k. działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie samorządowego zakładu budżetowego. Uzupełnienie zadań realizowanych przez zakłady budżetowe ustawodawca zawarł w ustawie o finansach publicznych (dalej: u.f.p.). Z art. 14 u.f.p. wynika, że niektóre zadania własne jednostki samorządu terytorialnego mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe. Są to zadania w zakresie:

  • gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi;
  • dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; lokalnego transportu zbiorowego; targowisk i hal targowych;
  • zieleni gminnej i zadrzewień;
  • kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
  • pomocy społecznej, reintegracji zawodowej i społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.

Artykuł 15 stanowi z kolei, że samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych. Ponadto może otrzymywać z budżetu JST: dotacje przedmiotowe, dotacje celowe na zadania bieżące finansowane, dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji.

Orzecznictwo

W rozwiązaniu problemu pomocne może być stanowisko zawarte w wystąpieniu pokontrolnym Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z 20 września 2024 r. (znak WK-612/1/2024/4). W trakcie kontroli izba stwierdziła, że miejski zarząd nieruchomości „w imieniu miasta zarządzał nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych. Zadania w zakresie prowadzenia zarządu wspólnot zostały mu powierzone uchwałą rady miasta w sprawie nadania statutu”. Izba oceniła, że było to niedopuszczalne, bo niezgodne z art. 9 ust. 1 u.s.g. w związku z art. 2 i art. 7 u.g.k.

RIO wyjaśniła w dokumencie pokontrolnym, że zarządzanie nie ruchomością wspólną wspólnot mieszkaniowych nie jest zadaniem własnym gminy. Jak podkreśliła: „Wprawdzie zadaniami użyteczności publicznej są zadania własne gminy w zakresie gospodarki nieruchomościami oraz gminnego budownictwa mieszkaniowego, jednak zarządzanie nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych nie może być uznane za realizację zadań w charakterze użyteczności publicznej”. Natomiast w ramach wniosku pokontrolnego RIO nakazała jednostce:

  • zaprzestać zarządzania nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych, mając na uwadze ww. przepisy u.s.g oraz u.g.k.;
  • zmienić statut jednostki budżetowej w zakresie zarządu wspólnot w celu doprowadzenia jego zapisów do zgodności z ww. przepisami prawa.

Podsumowanie: gmina oraz jej jednostki organizacyjne nie mogą zarządzać nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych. Wykracza to poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, a jednocześnie nie ma przepisów, które legalizowałyby wykonywanie tych czynności nawet wtedy, gdy w budynkach wspólnot są lokale, których właścicielem jest gmina. ©℗